Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 27 | 2(54) | 115-130

Article title

Ewaluacja własnej pracy nauczycieli – obszary, rozumienie, współpraca

Content

Title variants

EN
Evaluating the Teacher’s Own Work: Areas, Understanding, Cooperation

Languages of publication

Abstracts

EN
The material analyzed was part of the data gathered during external evaluations concerning teachers’ evaluation of their own work and involving others in its realization. The data were subject to quantitative and qualitative analyses. The research demonstrates that the most frequently evaluated areas are teaching methods, students’ attainments, and the assessment and adaptation of the requirements to students’ needs and capacities. Few teachers point at forms of involving other teachers in evaluation related to the research process. When they do, the cooperation mostly helps in preparing evaluation tools and gathering data.
PL
Materiał poddany analizie stanowi część danych zgromadzonych podczas ewaluacji zewnętrznych, dotyczących ewaluacji własnej pracy nauczycieli i angażowania do jej realizacji innych. Dane poddano analizie ilościowej i jakościowej. Z badania wynika, że obszary najczęściej poddawane autoewaluacji to metody nauczania, osiągnięcia uczniów, ocenianie oraz dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów. Nieliczni nauczyciele wskazują na formy angażowania innych nauczycieli do prowadzonej ewaluacji, które odnoszą się do procesu badawczego. Kiedy to robią, współpraca najczęściej dotyczy pomocy w opracowaniu narzędzi badawczych i gromadzenia danych.

Year

Volume

27

Issue

Pages

115-130

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński, Instytut Spraw Publicznych
  • Uniwersytet Jagielloński, Instytut Spraw Publicznych

References

  • Červinková, H., Gołębniak, B. D. (red.). (2010). Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Fullan, M. (2012). Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-Analyses to Achievement. Abingdon: Routledge.
  • Hopkins, D. (2008). A Teacher’s Guide to Classroom Research. London: Open University Press.
  • Kasprzak, T. (2013). Laboratorium Mikrobadań IBE. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/170-raport-z-badania/laboratorium-mikrobadan-ibe/875-laboratorium-mikrobadan-ibe-raport-z-badania.html
  • Kołodziejczyk, J. (2013a). Collaboration of Teachers in Planning and Execution of Educational Processes in School. W: L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (red.), ICERI 2013: Proceedings CD (s. 4033–4041). Sewilla: International Association of Technology, Education and Development.
  • Kołodziejczyk, J. (2013b). Analiza danych dotyczących wymagania „Procesy edukacyjne są wynikiem współdziałania nauczycieli”. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji: dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2010–2011 (s. 109–121). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kołodziejczyk, J. (2013c). Ewaluacja własnej pracy w opiniach nauczycieli. W: B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych: XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. (s. 287–292). Kraków: Grupa Tomami.
  • Menter, I., Elliot, D., Hulme, M., Lewin, J., Lowden, K. (2011). A Guide to Practitioner Research in Education. London: Sage.
  • Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym: autonomia (s. 19–62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Mourshed, M., Chijioke, C., Barber, M. (2012). Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • Stenhouse, L. (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Hainemann.
  • Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
  • Schön, D. A. (red.). (1991). The Reflective Turn: Case Studies In and On Educational Practice. New York, NY: Teachers Press, Columbia University.
  • Tołwińska-Królikowska, E. (red.). (2010). Autoewaluacja w szkole (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2138510

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0867-0323-year-2015-volume-27-issue-2_54_-article-oai_ojs_forumoswiatowe_pl_article_309
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.