Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 28 | 2(56) | 241-254

Article title

Reklama witryny sex-shopu jako przyczynek do refleksji nad percepcją emocjonalną niepełnosprawności ruchowej

Content

Title variants

EN
A Sex-Shop’s Advertisement as a Trigger of Reflection on the Emotional Perception of Motor Disability

Languages of publication

Abstracts

EN
The article discusses a study of physical disability triggered by a sexshop’s controversial window-display which included typical items related to disability and illness. The study’s aim is to recognize the specificity of emotional perception, as reported by respondents with and without motor disability, against the background of cultural patterns of emotionality and contemporary discourses on people with disabilities.
PL
Problematyka artykułu dotyczy interpretacji niepełnosprawności ruchowej, konstruowanych pod wpływem kontrowersyjnej ekspozycji witryny sex-shopu, wykorzystującej typowe rekwizyty związane z niepełnosprawnością i chorobą. Jego celem jest rozpoznawanie swoistości percepcji emocjonalnej respondentów pełnosprawnych i z niepełnosprawnością ruchową na tle kulturowych wzorów emocjonalności i współczesnych dyskursów, dotyczących osób z niepełnosprawnością.

Year

Volume

28

Issue

Pages

241-254

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki
  • Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki
  • Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki

References

  • Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Chodkowska, M. (1994). Kulturowe uwarunkowania postaw wobec inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych: ciągłości i możliwości zmiany. W: M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny. Problemy autorealizacji i społecznego funkcjonowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Evans, D. (2002). Emocje. Naukowo o uczuciach. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP.
  • Gesteland, R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krause, A. (2004) Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Morreale, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2007). Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ostrowska, A. (1997). Postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do osób niepełnosprawnych. W: A. Gustavsson, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Sadowska, S. (2013). W kręgu myślenia o wzroście osobistej i społecznej odpowiedzialności – głos pedagogiki specjalnej w polu zmiennych skrzyżowań perspektyw polityki, pedagogiki, rehabilitacji. Szkice Humanistyczne, 1.
  • Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Wydawnictwo „GARMOND”.
  • Üstün, T. B. (1998). Międzynarodowa klasyfikacja uszkodzeń, aktywności i uczestnictwa. Warszawa: ICIDH – 2.
  • Zakrzewska-Manterys, E. (2010). Upośledzeni umysłowo: poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo UW.
  • Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2138694

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0867-0323-year-2016-volume-28-issue-2_56_-article-oai_ojs_forumoswiatowe_pl_article_405
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.