EN
This article deals with the absence of the subject of migration as well as of people with migrant background in contemporary German institutional theater. This does not apply, however, to the off-scene where people with migrant background are active. The “Theater of Migrants” directed by Olek Witt is exemplary in this respect; its premises and activities are presented in the second part of the article. Theoretical considerations and the analysis of two representations are based on issues such as community dance, performativity, collective work, social aesthetics or the program of interculture by Mark Terkessidis.
PL
Teatr i migracja – „Teatr Migrantów“ Olka Witta z perspektywy interkulturowej Niniejszy artykuł podejmuje kwestię braku obecności zarówno tematyki migracyjnej jak i osób z zapleczem migracyjnym we współczesnym niemieckim teatrze instytucjonalnym. Sytuacja ta nie dotyczy jednakże sceny offowej, od zawsze będącej platformą dla działań osób z zapleczem migracyjnym. Przykładem takiej sceny jest Teatr Migrantów Olka Witta, którego założenia i działalność przedstawione zostają w drugiej części artykułu. Zarówno rozważania teoretyczne jak i analiza dwóch przedstawień dokonane zostają w oparciu o takie zagadnienia jak: community dance, performatywność, praca kolektywna, estetyka socjalna czy program interkultury Marka Terkessidisa.