Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 35 | 185-195

Article title

Deutschunterricht in Mittelschulen Galiziens – Diskussion in der Fachzeitschrift Muzeum in den Jahren von 1885 bis 1892

Authors

Content

Title variants

EN
Discussion about the teaching of German language in the journal Muzeum from 1885 to 1892
PL
Deutschunterricht in Mittelschulen Galiziens – Diskussion in der Fachzeitschrift Muzeum in den Jahren von 1885 bis 1892

Languages of publication

DE

Abstracts

EN
The introduction of autonomy in Galicia meant  getting certain privileges  for the Poles living in this part of Austria-Hungary. The most import ant of these benefits was the introduction of the Polish language as an official language and the foundation of the National School Council – an institution which took over Vienna’s responsibility for organizing the education. This new situation required modifications within the teaching process of the German language, the status of which underwent a dramatic change from the main means of communication to one of the many school subjects. Not surprisingly, the direction and content of these modifications have been discussed for years. These discussions can be followed today by analyzing the magazine “Museum” – at that time one of the few Polish publications with pedagogical -didactic profile, which dealt with the problems in secondary education.
PL
Dyskusja na temat języka niemieckiego w czasopiśmie Muzeum w latach od 1885 do 1892 Wprowadzenie autonomii w Galicji oznaczało dla Polaków żyjących w tej część monarchii austro-węgierskiej uzyskanie pewnych przywilejów. Najważniejszym z nich było wprowadzenie języka polskiego jako obowiązującego języka urzędowego i utworzenie Rady Szkolnej Krajowej – instytucji, która przejęła od Wiednia wszelkie kompetencje dotyczące organizacji szkolnictwa. Ta nowa sytuacja pociągnęła za sobą konieczność dokonania zmian w nauczaniu języka niemieckiego, który z głównego instrumentu komunikacji stał się jednym z wielu przedmiotów szkolnych. Na temat kierunku i treści tych zmian toczyły się wieloletnie dyskusje, a prześledzić można je dzisiaj, analizując czasopismo Muzeum, które wówczas należało do nielicznych polskich publikacji o profilu pedagogiczno -dydaktycznym, podejmujących problematykę szkolnictwa średniego.

Keywords

Year

Issue

35

Pages

185-195

Physical description

Dates

published
2016-09-20

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1230-6045-year-2016-issue-35-article-1374
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.