Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1994 | 2(4) | 99-106

Article title

Educating Teachers, Some Remarks Regarding the Theory and the Practice

Content

Title variants

PL
Kilka uwag o teorii i praktyce edukacji nauczycielskiej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article presents - against the author distinguished outlooks on the concepts of the teachers’ education - the key issues of education, supplementary training of teachers and improvement of their vocational skills. The eventual as well as actually observed effects of detaching of the teaching practice from the pedeutological theories, in particular in the situation when the accepted models are, in numerous cases decided by groups of people unfamiliar with those theories are discussed. Such a State of affairs may result in the growing role of the common knowledge or particular factional interests in the adopted Solutions. The practice of the teachers’ education was presented in aspect of, existing for many years - and according to the author, of small applicability - curricula, organizational and methodic Solutions; local conditions of particular school types and interferences shared with all areas of social life, in the period of transformation. The period of spontaneous battles for sense, content, methods and forms of teachers’ education, accompanied by the numerous negative phenomena, also brings about the attempts to formulate new Solutions. The author pays attention to the undertaken attempts to draw the future model, the vision of the differentiated teachers’ education, and attributing the significant role in the process to the community of educators dealing with theory and practice of the teachers’ education.
PL
W artykule przedstawione zostały - na tle wyróżnionych przez Autora ujęć koncepcji edukacji nauczycielskiej - najistotniejsze problemy kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Poddano w nim analizie możliwe - i dające się już dziś zaobserwować - skutki oderwania praktyki kształcenia od teorii pedeutologicznych, zwłaszcza w sytuacji, gdy o przyjmowanych modelach często decydują grupy ludzi nie znających tych teorii. Taki stan może prowadzić do dominacji wiedzy potocznej bądź środowiskowych partykularyzmów. Praktyka edukacji nauczycielskiej została przedstawiona w aspekcie funkcjonujących od lat - w ocenie Autora często już mało przydatnych - rozwiązań programowych, metodycznych i organizacyjnych; lokalnych warunków poszczególnych typów uczelni oraz zakłóceń będących udziałem okresu transformacji wszystkich sfer życia społecznego. Okres żywiołowych zmagań o sens, metody i formy edukacji nauczycielskiej, któremu towarzyszy wiele zjawisk negatywnych, niesie również poszukiwania nowych rozwiązań. Autor zwraca uwagę na podejmowane próby nakreślenia modelu przyszłościowego, wizji modelu zróżnicowanej edukacji nauczycielskiej, przypisując w tym procesie ważną rolę społeczności pedagogów zajmujących się teorią i praktyką kształcenia nauczycieli.

Keywords

Year

Issue

Pages

99-106

Physical description

Dates

published
2016-01-30

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Kwiatkowska H. 1988 Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. Warszawa: PWN.
  • Kwiatkowska-Kowal 8.1994 Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej (nowe konteksty, stan, możliwości przeobrażeń). Warszawa: UW.
  • Kwieciński Z. 1992 Socjopatologia edukacji. Warszawa: IRWiR PAN.
  • Kwieciński Z., Witkowski L. (red.) 1990 Ku pedagogii pogranicza. Toruń: UMK.
  • Lewowicki T. 1985 Model zróżnicowanej szkoły wyższej. Warszawa: PWN.
  • Lewowicki T. 1993a Amerykanizacja oświaty - nadzieje i zagrożenia. „Edukacja” 1993, nr 3.
  • Lewowicki T. 1993b Kształcenie nauczycieli - typowe koncepcje - realizowane modele. W: Kształcenie i dokształcanie nauczycieli. Zielona Góra: WSP.
  • Lewowicki T. 1994a Przemiany oświaty. Warszawa: UW.
  • Lewowicki T. 1994b Teoria i praktyka edukacji nauczycielskiej - zmagania o model kształcenia nauczycieli. W: Z. Jasiński (red.): Nowe aspekty porównawcze edukacji nauczycielskiej. Opole: WSP.
  • Okoń W. (red.) 1962 Osobowość nauczycieli. Warszawa: PZWS.
  • Okoń W. 1991 Rzecz o edukacji nauczycieli. Warszawa: WSiP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1994-issue-2_4_-article-4458
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.