Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1995 | 1(5) | 32-46

Article title

Jakość kształcenia a akredytacja - mechanizmy i procedury oceny. Przykład Polski

Authors

Content

Title variants

EN
Quality of Education and Accreditation - Assessment Mechanisms and Procedures. The Polish Example

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano sposoby podejścia uczelni do problemu jakości kształcenia oraz dyskusje środowiskowe i kierunki poszukiwania kryteriów oceny tej jakości. Wykorzystano w nim m.in. wyniki badania ankietowanego, którym zostały objęte wszystkie uczelnie podległe Ministerstwu Edukacji Narodowej, akademie medyczne oraz wyższe szkoły niepaństwowe. Zgromadzony materiał wskazuje na rosnące w ostatnim czasie zainteresowanie - pomijając jego przyczyny i charakter - problematyką oceny jakości kształcenia. Szczególną uwagę koncentruje projekt utworzenia na szczeblu krajowym systemu nadzorowania (monitorowania) jakości kształcenia - zasadności, podstaw prawnych, a także celu i sposobów wykorzystania wyników zewnętrznej wobec uczelni oceny jakości kształcenia, jeśliby taki system powstał.
EN
The paper presents various approaches adopted by higher education institutions regarding the question of education quality. Also, it presents the discussion over the issue in academic circles and research directions concerning quality assessment criteria. In addition, the Authoress utilizes the results of the questionnaire survey, covering all higher education institutions supervised by the Ministry of National Education, medical academies and non-state higher education institutions. The collected data indicate growing interest in the question of higher education quality assessment. If such system of external assessment is to be established, special attention should be paid to the project concerning the state level education quality monitoring system. In particular, the rationality, legal basis, targets, and methods of the eventual external assessment system need to be reviewed.

Keywords

Year

Issue

Pages

32-46

Physical description

Dates

published
2016-01-31

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Cerych L„ Sabatier P. 1986 Great Expectations and Mixed Performance. The Implementation of Higher Education Reforms in Europe. Trentham: European lnstitute of Education and Social Policy.
  • Davis R.H., Alexander L.T., Yelon S.L. 1983 Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: PWN.
  • El-Khawas E. 1994 External Scrutiny, US Style: Multiple Actors, Overlapping Roles. W: Becher T. (ed.): Governmentand Professional Education. London: SRHE and Open University Press.
  • Jabłecka J. 1993 Niezależność, autonomia i wolność akademicka a modele koordynacji szkolnictwa wyższego. Na marginesie artykułu Clarka Kerra. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Jeffery R. 1993 Study of Accreditation and Quality Assurance ot Teacher Training in Polish Kolegia. Warsaw: PHARE, Report 1 - Policy Unit.
  • Neave G., Vught F.A. van (ed.) 1991 Prometheus Bound. The Changing Relationship between Government and Higher Education in Western Europe. London: Pergamon Press.
  • Vught F.A. van (ed.) 1989 Governmental Strategies and lnnovation in Higher Education. Higher Education Policy Series” 7, London: Jessica Kingsley Publ.
  • Vroeijenstijn A l. 1995 lmprovement and Accountability: Navigating between Scylla and Charybdis. Guide for External Quality Assessment in Higher Education. Higher Education Policy Series 30, London: Jessica Kingsley Publ.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1995-issue-1_5_-article-4477
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.