Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1995 | 1(5) | 99-117

Article title

Jakość kształcenia i jej ocena w Szkole Głównej Handlowej

Content

Title variants

EN
The Quality of Education and lt’s Assessment in The Warsaw School of Economics

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł mówi o tym, jak w Szkole Głównej Handlowej, w wyniku wprowadzonych reform, powstaje system kształtowania i oceny jakości dydaktyki, co się składa na ten system oraz jakie są perspektywy jego rozwoju. Zmiany społeczne i gospodarcze, które zaszły w Polsce, wyzwoliły bardzo silną motywację do podnoszenia jakości studiów ekonomicznych, jednakże nie doprowadziły, jak dotąd, do powstania systemu zewnętrznej oceny tej jakości. Sposoby oceny jakości dydaktyki stosowane w SGH mają wiele wad. Nie stanowią spójnego systemu i nie dają podstaw do oceny np. jednostek Uczelni w wypełnianiu przez nie uczelnianej misji. Są one rozproszonymi inicjatywami rozmaitych ciał, skutkiem czego np. ocenę tych samych nauczycieli akademickich przeprowadzono za pomocą czterech różnych narzędzi, a wyniki każdej z tych ocen były wykorzystywane w zupełnie inny sposób. Szkoła Główna Handlowa nie jest tu wyjątkiem. Sądzimy, że taka sytuacja występuje w większości polskich uczelni. W SGH przystąpiono do budowania systemu wewnętrznej oceny jakości i tworzenia zrębów oceny zewnętrznej. W artykule przedstawiamy zaplanowane kolejne etapy prac nad nimi. Pracom tym przyświeca przekonanie, że ocena jakości dydaktyki ma być pomocna w podnoszeniu kwalifikacji przez nauczycieli, a nie służyć jako narzędzie kontroli i represji, ma dać pozytywną, a nie negatywną motywację do pracy. System oceny powinien więc powstać w uczelni i być przetestowany na jednostkach, które dobrowolnie zgodzą się poddać ocenie, a wreszcie zostać wprowadzony na stałe do kalendarium wydarzeń roku akademickiego w SGH po ogólnouczelnianej dyskusji i jasnym określeniu, do czego będą mogły być wykorzystane wyniki ocen.
EN
The paper discusses how the reforms introduced in the Warsaw School of Economics shape the system of education and assessment of the quality of teaching. Also, it presents the elements of the system and the prospects of development. The presently used methods of assessment are permeated with numerous deficiencies. They do not constitute a coherent system. They are dispersed nature initiatives conducted by different entities, which resulted, for instance, in the assessment of teachers with the use of four different devices, while the results were utilized in different ways. The WSE is not an exception and we expect to meet the similar situation in most higher educational institutions in Poland. At the WSE however, the construction of the system of internal quality assessment and the basics of external assessment, were initiated. The article presents planned steps of the initiated activities. The whole task is enlightened by the idea, that the assessment procedure is to be of use for the teachers to increase their skills. Thus, it should not constitute a tool of control and repression but provide teachers with positive, not negative work motivation. The assessment system should be created at the WSE and should be tested in the School units, which agree to enter the testing, on the voluntary basis. The testing procedure should be implemented into WSE yearly schedule, after the general discussion of the possible uses of the assessment results.

Keywords

Year

Issue

Pages

99-117

Physical description

Dates

published
2016-04-01

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa
  • Szkoła Główna Handlowa
  • Szkoła Główna Handlowa

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1995-issue-1_5_-article-4481
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.