Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1995 | 1(5) | 203-210

Article title

Nadzorowanie oraz ocenianie kolegiów i uniwersytetów w Kanadzie

Authors

Content

Title variants

EN
Monitoring and Evaluation of Colleges and Universities in Canada

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono współczesną praktykę nadzorowania i oceniania kanadyjskiego szkolnictwa wyższego. Opisano zarówno sposób osiągnięć studenckich, jak i metody ocen wewnątrzśrodowiskowych (peerreview ) na poziomie indywidualnym, instytucjonalnym i systemowym. Omówiono także sposób użycia wskaźników osiągnięć, miar wejściowych (input)  i miar wyjściowych (output).  Autor wyraża przekonanie, że rola oceniania i nadzorowania jakości w szkolnictwie wyższym będzie się zwiększać w nadchodzących latach, mimo wielu wątpliwości i trudności towarzyszących tym działaniom, nasilają się bowiem oczekiwania społeczne związane z oceną jakości szkolnictwa wyższego. Towarzyszy temu rosnące zrozumienie dla owych oczekiwań i ich akceptacja w społeczności akademickiej.
EN
The paper presents contemporary practices concerning the monitoring and evaluation of the Canadian higher education institutions. The method of students’ performance appraisal as well as peer review method on the individual, institutional and system level are presented. Also, the use of performance indicators, output measures and input measures are discussed. The Author expresses the opinion, that role of quality evaluation and monitoring at colleges and universities will be enhanced in the upcoming years, despite numerous reservations adversities accompanying these activities, as the social expectations regarding the evaluation of colleges and universities are growing. This is accompanied by the growing understanding of these type expectations in the academic community.

Keywords

Year

Issue

Pages

203-210

Physical description

Dates

published
2016-01-31

Contributors

  • Brandon University w Kanadzie

References

  • Association of Universities and Colleges of Canada 1988 Inventory of Research on Postsecondary Education. Ottawa: Department of the Secretary of State of Canada.
  • Benedict M., Brady D., Wallace W. 1991 A Measure of Excellence. "Maclean’s", October.
  • Chinapah V. 1992 Evaluation of Higher Education in a Changing Europę. Stockholm: UNESCO and the Institute of International Education, University of Stockholm.
  • Evers F.T., Gilbert S.N. 1991 Outcomes Assessment: How Much Value Does University Education Add? „The Canadian Journal of Higher Education”, vol. XII, nr 2.
  • Harris R. S. 1976 A History of Higher Education in Canada 1663-1960. Toronto: University of Toronto Press.
  • Johnston A. D., Brady D., Sabastini G. 1992 Measuring Excellence. "Maclean’s", November.
  • Queen’s University Alumni Review 1992 Special Supplement, November-December.
  • Secretary of State of Canada 1990 Profile of Higher Education in Canada. Ottawa: Ministry of Supply and Services, Canada.
  • Skolnik M. L. 1989 How Academic Program Review Can Foster Intellectual Conformity and Stifle Diversity of Thoughtand Method. „Canadian Journal of Higher Education”, vol. 60, nr 6.
  • Smith S. L. 1991 Report: Commission of inguiry on Canadian University Education. Ottawa: Association of Universities and Colleges of Canada.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1995-issue-1_5_-article-4488
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.