Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1995 | 2(6) | 45-59

Article title

Edukacja w Polsce w świetle przeglądu OECD

Authors

Content

Title variants

EN
Education in Poland in the Light of OECD Review

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W latach 1994-1995 odbył się przegląd edukacji, przeprowadzony przez OECD na wniosek rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Procedura przeglądu, podobnie jak w innych krajach, przebiega wieloetapowo, zgodnie z zasadami opracowanymi przez OECD. Punktem wyjścia jest opracowanie przez specjalistów krajowych raportu źródłowego, charakteryzującego stan oraz warunki funkcjonowania i zarządzania systemem edukacji na wszystkich szczeblach. Raport źródłowy został opracowany w Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego z udziałem zaproszonych specjalistów z innych instytucji. Na podstawie raportu źródłowego oraz rozmów z przedstawicielami kadry kierowniczej szkolnictwa (MEN, kuratorzy, dyrektorzy szkół oraz rektorzy uczelni) eksperci OECD opracowali swój raport, zatytułowany Raport na temat polityki edukacyjnej w Polsce. Raport i pytania wizytatorów , zawierający analizę podstawowych problemów polskiej edukacji, a także uwagi i propozycje kierunków zmian. Oba raporty stały się podstawą tzw. egzaminu, tj. dyskusji między ekspertami OECD i przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, oraz uzgodnienia przyjętych kierunków reform w oświacie i szkolnictwie wyższym. Artykuł zawiera omówienie podstawowych propozycji ekspertów OECD i przebieg dyskusji na „egzaminie” . Eksperci OECD wytypowali jako podstawowe następujące zagadnienia: jakość i skuteczność edukacji, zawód nauczyciela i kształcenie nauczycieli, szkolnictwo wyższe, finansowanie i zarządzanie oraz rozwój zasobów ludzkich.
EN
In 1994-1995 an education review was made by OECD at the request of the Government of the Polish Republic. As in other countries, the review procedure consists of successive stages and is done in accordance with OECD principles. The starting point is the writing up by local specialists of a first-hand report characterizing the status, operating and administration conditions of the education system at all levels. The first-hand report was written up in the Centre for Science Policy and Higher Education at University of Warsaw with the participation of specialists invited from other institutions. On the basis of the first-hand report and information gathered in the course of visits by and talks with representatives of the administrative staff of the education system, the OECD experts compiled their report entitled Report on Educational Policy in Poland. Report and Questions of School Inspectors, containing an analysis of the main problems of Polish education, comments and suggestions on directions of changes. Both reports became the basis of the so-called examination, i.e., discussion between OECD experts and representatives of the Ministry of National Education and harmonizing the accepted directions of reforms in education and the higher education system. The article contains a discussion of the main suggestions of the OECD experts and the tenor of the discussion at the “examination”. OECD experts asked about the following basic questions: quality and effectiveness of education, the profession of teacher and the training of teachers, higher education, funding and administration, human resources development.

Keywords

Year

Issue

Pages

45-59

Physical description

Dates

published
2016-01-20

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1995-issue-2_6_-article-4363
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.