Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1996 | 2(8) | 5-28

Article title

Uniwersytet dzisiaj - idea, cele i zadania

Content

Title variants

EN
The University Today: Idea, Goals and Tasks

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule poddano analizie kwestię tożsamości uniwersytetu. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytania: czy współczesne szkoły wyższe, które osiągnęły duży stopień zróżnicowania, mają tradycyjne cechy przypisywane uniwersytetowi, czy cele i zadania uczelni uległy zmianie oraz jaki jest kierunek tych zmian.
EN
The article analyses the identity of the university. The author attempts to answer the following questions: Do contemporary higher education institutions, which have become highly diverse, still have the traditional features ascribed to the university?; Have the goals and tasks of higher education institutions changed and, if so, in what direction?

Keywords

Year

Issue

Pages

5-28

Physical description

Dates

published
2016-01-31

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Bailey F.G. 1977 Morality and Expediency. Oxford.
  • Berger P. 1969 Rumor of Angels: Modern Society and Rediscovery of the Supernatural. New York.
  • Białecki I. i in. (red.) 1995 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, raport dla OECD. Warszawa.
  • Bok D. 1982 Beyond the Ivory Tower. Cambridge, Massachusetts - London.
  • Bovone L. 1990 Cultural Intermediaries: A New Roie for Intellectuals in the Post-Modern Age. W: Jerschina J. (ed): University Today and Tomorrow. Kraków.
  • Carrier D., Vught F.A. van 1989 Recent Developments in the Governance of Higher Education and Higher Education Curricula. W: Vught F.A. van (ed.): Governmental Strategies and lnnovation in Higher Education. „Higher Education Policy Series”, nr 7, London.
  • Clark B.R. 1972 The Organizationai Saga in Higher Education. „Administrative Science Quarterly”, nr 17.
  • Clark B.R. 1983 The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National PerspectNe. Berkeley.
  • Clark B.R. 1987 Conciusions. W: tegoż: (ed.): The Academic Profession, Berkeley - Los Angeles - London.
  • Cobban A.B. 1975 The Medieval Universities: The Development and Organisation. London.
  • Coombs P.H. 1985 The World Crisis in Education. The View from the Eighties. New York.
  • Corwin R.G. 1974 Education in Crisis. A Sociological Analysis of Schools and Universities in Transition. New York.
  • Czeżowski T. 1994a O ideale uniwersytetu. W: Wincławski W. (red.): Tożsamość uniwersytetu. Toruń.
  • Czeżowski T. 1994b Uniwersytet nowoczesny. W: Wincławski W. (red.): Tożsamość uniwersytetu. Toruń.
  • Grabowski M. 1994 Słowo Papieża do ludzi nauki dosięga nas. W: Wincławski W. (red.): Tożsamość uniwersytetu. Toruń.
  • Habermas J. 1970 The University in a Democracy-Democratization of the University, w: tegoż: Toward a Rational Society. Boston.
  • Hardy C., Langley A., Mintzberg H., Rose J. 1983 Strategy Formulation in the University Setting. „Review of Higher Education”, vol. 4.
  • Heyns B. 1993 Mikrosocjologiczne badania nad szkolnictwem wyższym. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Jabłecka J. 1979 Przygotowanie, realizacja i ocena reformy instytutowej w szkołach wyższych. Warszawa.
  • Jabłecka J. 1993 Niezależność, autonomia i wolność akademicka a modele koordynacji szkolnictwa wyższego. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Jackowski S., Kochanowicz J. 1994 Jaki uniwersytet? „Gazeta Wyborcza”, 12 lipca.
  • Kalembka S. 1994 Uniwersytet wobec współczesności. W: Wincławski W. (red.): Tożsamość uniwersytetu.
  • Keller G. 1983 Academic Strategy: the Management Revolution in Higher Education.
  • Kerr C. 1982 The Uses ofthe University. Cambridge, Massachusetts - London.
  • Kerr C. 1993 Amerykańskie szkolnictwo wyższe - cztery kryteria zróżnicowania. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Kogan M., Youll P. 1988 The Changing Role ofthe Higher Education. W: Boys Ch. J. i in.: Higher Education and the Preparation for Work. London.
  • Kołakowski L. 1994 Po co uniwersytet?, „Gazeta Wyborcza”, nr 61 (1445).
  • Kurczewski J. 1994 Nasze uniwersytety. „Res Publica”, nr 10 (73).
  • Lutyński J. 1990 Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa. Warszawa - Łódź.
  • Najduchowska H. 1990 Pracownicy naukowo-dydaktyczni o wychowywaniu studentów. W: Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E.: Nauczyciele akademiccy 1984. Warszawa - Łódź.
  • Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E. 1990 Nauczyciele akademiccy 1984. Warszawa - Łódź.
  • Najduchowska H, Wnuk-Lipińska E. 1993 Konserwatyzm a innowacyjność. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 2.
  • Neave G. 1985 University and the State in Western Europe. W: Jacques D, Richardson J. (eds.): The Future of Higher Education. London.
  • Neave G. 1988 On the Cultivation of Quality. Efficiency and Enterprise: an Overview of Recent Trends in Higher Education in Western Europę, 1986-1988. „European Journal of Education”, vol. 23, nr 1-2.
  • Neave G. 1994 O wiedzy do natychmiastowego spożycia i lekarstwie na wszystko. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 4.
  • Neave G., Rhoades G. 1987 The Academic Estate in Western Europę. W: Clark B.R. (ed.): The Academic Profession. Berkeley - Los Angeles - London.
  • Neave G., Vught F.A. van 1991 Prometheus Bond. The Changing Reiationship between Government and Higher Education in Western Europe. Oxford.
  • Newman J.H. 1990 Idea uniwersytetu. Warszawa.
  • Osiowski J. 1995 Szkolnictwo wyższe - szanse i zagrożenia (wywiad). „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.
  • Paulsen M.B., Feldman K.A. 1995 Toward a Reconceptualization of Scholarship. „Journal of Higher Education”, vol. 66, nr 6.
  • Pelikan J. 1992 The idea of the University. A Reexamination. London.
  • Reeves M. 1990 The Crisis in Higher Education: Competence, Delightand the Common Good. London.
  • Ringer F.K. 1979 Education and Society in Modern Europę.
  • Sagen H.B. 1994 Przystosowanie szkolnictwa wyższego do otoczenia. Kilka uwag o wzorze amerykańskim. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 3.
  • Shils E. 1984 The Academic Ethics. Chicago - London.
  • Smircich L. 1983 Concepts of Culture and Organizationai Analysis. „Administrative Science Quarterly”, nr 28.
  • Smith P. 1990 Killing the Spirit. London.
  • Sowell T. 1993 inside American Education. The Decline, the Deception, the Dogmas. New York-Toronto.
  • Szczepański J. 1993 Granice reform szkolnictwa wyższego. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2.
  • Trow M. 1964 Second Thoughts on Robbins: a Questions of Size and Shape. „University Quarterly”, March.
  • Trow M. 1970 Reflections on the Transition from Mass to Universal Higher Education. „Daedalus”, Winter.
  • Trow M. 1985 Comparative Reflections on Leadership in Higher Education. „European Journal of Education”, vol. 20, nr 2-3.
  • Trow M. (ed.) 1975 Teachers and Students. New York.
  • Twardowski K. 1933 O dostojeństwie uniwersytetu (wykład wygłoszony na Uniwersytecie Poznańskim z okazji otrzymania godności doktora h.c.), Poznań. Ustawa o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r., „Dziennik Ustaw” 1990, nr 8, poz. 28.
  • Volanen M.V. 1990 „Bildung”, Profession, Industries - Some Remarks. W: Jerschina J. (ed): University Today and Tomorrow. Kraków.
  • Vroeijenstijn A l. 1994 lmprovement and Accountability: Navigating between Scylla and Charybdis. „Higher Education Policy Series”, vol. 30. London.
  • Vught F.A. van 1991 Higher Education Quality Assessment in Europę: The Next Step. „Higher Education Policy Studies”, nr 107, CHEPS, Enschede.
  • Vught F.A. van, Westerheijden D.F. 1993 Quality Management and Quality Assurance in European Higher Education. CHEPS, Enschede.
  • Williams G., Blackstone T., Metcalf D. 1974 The Academic Labour Market. Amsterdam.
  • Wnuk-Lipińska E. 1990 Studenci na wyższej uczelni - opinie pracowników naukowych. W: Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E.: Nauczyciele akademiccy 1984. Warszawa - Lódź.
  • Wnuk-Lipińska E. 1992 Oferta edukacyjna wyższych uczelni. W: Kulpińska J. i in. (red.): Studenci okresu przełomu. Warszawa - Lódź.
  • Wood T. 1995 Institutional Responsiveness. Referat wygłoszony na „IV Seminar: Proffesional and Social Competence”, Pilot Project on Regional Co-operation in Reforming Higher Education, OECD, Paryż.
  • Wójcicka M. 1993 Skutki reform systemów edukacyjnych. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Wróblewski A K. 1993 Dziś i jutro Uniwersytetu Warszawskiego. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Ziabicki A. 1995 Reforms in Science and Education in Roland. W: „Science in an Open Society, Strategies and Structure”, Wilno.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1996-issue-2_8_-article-4492
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.