Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1997 | 2(10) | 51-64

Article title

Uniwersytet w warunkach kształcenia masowego

Content

Title variants

EN
The University in Conditions of Mass Education, Research Findings

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł zawiera wyniki badań przeprowadzonych w połowie 1997 r. na Uniwersytecie Warszawskim. Na ich podstawie podjęto próbę określenia, w jakim zakresie potoczna wiedza na temat różnic występujących między jakością kształcenia na studiach odpłatnych i nieodpłatnych odnosi się do rzeczywistości akademickiej Uniwersytetu Warszawskiego. Jakość rozpatrywana była w relacji do szeroko rozumianych warunków, w jakich konkretyzuje się proces kształcenia. Przeprowadzone badania wskazują, iż przy takim podejściu w objętej obserwacją uczelni różnice między trybem studiów odpłatnych i nieodpłatnych są mniej wyraźne, niż zwykło się sądzić. Tam gdzie występuje zróżnicowanie poglądów studentów w omawianych kwestiach, odnotowujemy silniejszy wpływ kierunku niż trybu studiów. Trzeba jednak podkreślić, że do badań wybrano 8 kierunków i wszystkie obserwacje prezentowane w artykule dotyczą tylko tak zdefiniowanej populacji.
EN
The article contains the findings of studies conducted in the middle of 1997 at the University of Warsaw. Their purpose was to determine to what degree common knowledge about differences between the quality of education in tuition and tuition-free studies is consistent with academic reality at the University of Warsaw. Quality was examined in relation to the broadly understood conditions in which the educational process takes place. From the studies it may be concluded that with such an approach, the differences between tuition and tuition-free studies at the university in question are not as distinct as commonly assumed. Where students’ views differ in these questions, we note a stronger influence of the faculty than the form of studies. It must be emphasised, however, that 8 fields of studies were selected for study and all of the findings presented in the article concern only this population.

Keywords

Year

Issue

Pages

51-64

Physical description

Dates

published
2016-01-22

Contributors

  • Uniwersytetą Warszawski
  • Uniwersytetą Warszawski

References

  • Ball Ch. 1985 What the Hell is Quality? W: D. Urwin (ed.): Fitness for Purpose. Guildford:The Society for Research into Higher Education and NFER-Nelson.
  • Cross-Durrant A. 1992 Total Quality Management in Post-compulsory Education (referat): Fourth International Conference on Assessing Quality in Higher Education (Utrecht, Holandia).
  • ISO 9000 1987 Quality Management and Quality Assurance Standards - Guidelines for Selection and Use. International Standard Organization.
  • Kells H.R. (ed.) 1990 The Development of Performance Indicators for Higher Education: A Compendium tor Eleven Countries. Paris: OECD.
  • Scott P. 1994 Recent Developments in Quality Assessment in Great Britain. W: D. Westerheijden, J. Brennan, P. Maassen (eds.): Changing Context of Quality Assessment. Recent Trends in Western European Higher Education. Utrecht: Uitgeverij Lemma B.V.
  • Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. (eds.) 1995 Quality Review in Higher Education, TEMPUS CME grant 1994-1995, Warsaw 1995.
  • Wójcicka M. 1997 Studia stacjonarne i niestacjonarne - aspekty ilościowe i jakościowe. "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 9.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1997-issue-2_10_-article-4394
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.