Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1999 | 2(14) | 56-71

Article title

Oczekiwania studentów wobec studiów i wybranego kierunku

Authors

Content

Title variants

EN
Students’ Expectations for Their Education and Chosen Field of Study. Research Report

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zostały przedstawione wyniki badań ankietowych, których celem było określenie, jakimi względami kieruje się młodzież podejmująca studia. Przyjęto, że deklaracje na ten temat może różnicować kierunek oraz tryb (stacjonarny, inne) studiów. Badaniami objęto dwa kolejne roczniki (1996/97 i 1997/98) studentów I roku wybranych kierunków Uniwersytetu Warszawskiego. W pierwszym roczniku dominowały kierunki społeczne i ekonomiczne, a wśród nich te, które przygotowują do zawodów uznawanych obecnie przez młodzież za atrakcyjne i stwarzające szansę szybkiej kariery oraz wysokich dochodów. W drugim - występowały kierunki przyrodnicze i ścisłe, dające przyszłym absolwentom nie tyle poczucie stabilnej przyszłości i zawód konkurencyjny na rynku pracy, ile możliwość realizacji zainteresowań wybraną dyscypliną wiedzy akademickiej. Uzyskane wyniki pozwoliły ująć zebrane wypowiedzi w pewne reguły. Dotyczy to zarówno oczekiwań związanych z wyborem drogi zawodowej poprzez studia, jak i z wyborem określonego kierunku studiów. Badania ukazały, że - mimo zróżnicowania poglądów w zależności od kierunku studiów - w obu objętych obserwacją próbach najwyraźniej rysuje się prorynkowa orientacja młodzieży.
EN
The article presents the results of a survey aimed at determining what university students expect for their education. It is assumed that these expectations can vary according to a student’s chosen field and mode of study (full-time, part-time, etc.) The survey was conducted among two consecutive classes (1996/97 and 1997/98) of first-year students in selected majors at the University of Warsaw. The first class was dominated by those studying social and economic fields, including those currently seen as attractive, leading to quick careers and high earnings. The second class was dominated by those studying Sciences related to the natural world and biology, which, while not providing future graduates with promises of a stable future and competitive job skills, allow students to follow their academic interests. The survey results show some general trends, both in students’ expectations related to the selection of a career path made through their choice education and the choice of a particular field of study. The survey showed that despite the differentiation of opinions in accordance with a particular field of study, both groups showed a strong awareness of job market realities.

Keywords

Year

Issue

Pages

56-71

Physical description

Dates

published
2016-02-03

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Białecki I. 1982 Wybór szkoły a reprodukcja struktury społecznej, Ossolineum, Wrocław.
  • Białecki I., Sikorska J. (red.) 1998 Wykształcenie i rynek, TEPIS, Warszawa.
  • Edukacja.. 1996 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, przygotował zespół pod kierunkiem I. Białeckiego, MEN, TEPIS, Warszawa.
  • Gellert C. 1993 Structures and Functional Differentiation: Remarks on Changing Paradigms of Tertiary Education in Europe, w: C. Gellert (ed.): Higher Education in Europe, Jessica Kingsley Publishers, London.
  • Koralewicz-Zębik J. 1974 System wartości a struktura społeczna, Ossolineum, Wrocław.
  • Misztal M. 1979 Rola wartości i aspiracji w procesie osiągnięć edukacyjnych i zawodowych, PWN, Warszawa.
  • Meighan R. i in. 1993 Socjologia edukacji, red. nauk. Z. Kwieciński, Toruń, UMK.
  • Wiśniewski W. (red.) 1984 Miejsce wykształcenia w systemie wartości, w: Oświata w społecznej świadomości, PWN, Warszawa.
  • Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. 1997 Studia odpłatne i nieodpłatne na Uniwersytecie Warszawskim. Raport z I etapu badań, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Wójcicka M., Wnuk-Lipińska E. 1997 Uniwersytet w warunkach kształcenia masowego. Komunikat z badań, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 10.
  • Wójcicka M. 1999 Uwarunkowania dążeń edukacyjnych oraz motywy podejmowania studiów, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-1999-issue-2_14_-article-4576
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.