Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2001 | 1(17) | 178-181

Article title

Jakość obsługi studentów w szkołach wyższych

Authors

Content

Title variants

EN
The Quality of Service Offered to Students in Higher Education Institutions

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Szkoła wyższa świadczy usługi dydaktyczne studentom, których można nazwać jej klientami. Ponieważ działa na konkurencyjnym rynku edukacyjnym, zależy jej, aby tych klientów było jak najwięcej. Aby pozyskać nowych i utrzymać dotychczasowych, uczelnia powinna starać się zadowalać, a nawet zachwycać ich świadczonymi usługami. Potencjalne źródła tego zadowalania (zachwycania) tkwią w sferze usług dydaktycznych oraz w pozadydaktycznej obsłudze studenta przed przyjęciem go do społeczności akademickiej, w trakcie odbywania studiów oraz po ich zakończeniu. W artykule scharakteryzowano wymienione sfery oraz przedstawiono podstawowe warunki, jakie powinna spełnić szkoła wyższa, aby w pełni zadowolić (zachwycić) studiującą młodzież. Podkreślono również konieczność prowadzenia przez uczelnię badań marketingowych określających rzeczywisty stopień tego zadowolenia (zachwycenia) oraz dokonujące się w tym zakresie zmiany.
EN
Higher education institutions offer services to students whom we may call clients. Since these institutions act on a competitive market they want to have as many clients as possible. In order to attract new clients and keep those whom they have already managed to recruit, they ought to make every effort to satisfy or even delight them with their services. The potential sources of this satisfaction (delight) lie in the quality of didactic services as well as the non-didactic catering for students-to-be, students and ex-students. This article discusses these service targets and the basic conditions which higher education institutions must fulfil if they are to fully satisfy (delight) the student. It also points out the need for marketing research to evaluate actual satisfaction (delight) and their dynamics.

Keywords

Year

Issue

Pages

178-181

Physical description

Dates

published
2016-02-08

Contributors

author
  • Politechnika Częstochowska

References

  • Berkowitz E., Kerin R., Hartley S., Rudelius W. 1994 Marketing, Irwin, New York.
  • Bovee C , Thill J. 1992 Marketing, McGraw-Hill Inc., New York.
  • Furlong C. 1993 Marketing for Keeps, John Wiley&Sons, New York.
  • Kotler P 2000 Marketing, Felberg SJA, Warszawa.
  • Loudon D, Della Bitta A. 1993 Consumer Behavior, McGraw-Hill, New York.
  • McCarthy J., PerreaultW. 1993 Basic Marketing, Irwin, New York.
  • Pabian A. 1999 Marketing w budownictwie, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa.
  • Stanton W., Etzel M., Walker B. 1991 Fundamentals of Marketing, McGraw-Hill, New York.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2001-issue-1_17_-article-4654
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.