PL
Potrzeba zarządzania jakością w szkołach wyższych jest rezultatem gwałtownego wzrostu ilościowego instytucji akademickich, niewystarczającego finansowania szkolnictwa wyższego, trendów demograficznych oraz rosnącej konkurencji na rynku usług edukacyjnych. Do oceny jakości usług świadczonych przez uczelnie Autorzy proponują wykorzystanie dobrze znanego w biznesie modelu jakości usług Servqual. Wskazują zarówno korzyści, jak i trudności wynikające ze stosowania tego modelu do oceny szkoły wyższej. Generalną konkluzją jest stwierdzenie, że model ten może być przydatnym narzędziem w zarządzaniu uczelnią.
EN
The necessity of quality management at universities is a result of many factors, eg. Growing number of academic institutions, permanent shortage of money for higher education, demographic trends, generally growing competition on educational market. The authors suggest the opportunity of introduction into academic institutions the Servqual model that is the one of well-known tool in business sector of services. The advantages and barriers of usage such model are indicated. The general conclusion is that Servqual can be a useful instrument in managing universities.