Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2003 | 1(21) | 98-111

Article title

Wykorzystanie kwalifikacji nauczycieli akademickich - na przykładzie wybranej uczelni technicznej

Content

Title variants

EN
Academic professional qualifications and their utilisation exemplified by a technical university

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorzy zwracają uwagę na fakt, że gwałtowny wzrost liczby studentów powoduje konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na wykorzystanie kwalifikacji nauczycieli akademickich. Analizując obciążenia dydaktyczne nauczycieli akademickich, (głównie profesorów i doktorów habilitowanych) wybranej uczelni, wskazano na możliwość ich optymalizacji. Ze względu na to, że środki budżetowe przeznaczane na działalność dydaktyczną stanowią około trzech czwartych ogółu wydatków publicznych na szkolnictwo wyższe, a fundusz płac stanowi około 70% ogółu kosztów szkół wyższych, doskonalenie wykorzystania kwalifikacji nauczycieli akademickich może mieć istotne znaczenie finansowe
EN
The authors point out essential changes in the ratio of the number of students to the number of academic staff in the nineties. The main problem which has to be solved is to make the most of the professional qualifications and knowledge of academic staff. Who should deliver lectures, classes, laboratory lectures and seminars - professors, assistant professors or assistants? Answering that question one has to analyse two aspects - the quality of education and the cost of academic staff. Structures of all types of university classes have been analysed, using as an example the data of one technical university in 2000/2001. It appears that some university classes were not planned in an optimal way. This primarily concerns professors and associate professors. Due to the lack of subsidies nowadays and in the near future, this situation should be changed as soon as possible.

Keywords

Year

Issue

Pages

98-111

Physical description

Dates

published
2016-02-09

Contributors

  • Politechnika Gdańska
  • Politechnika Gdańska

References

  • Dąbrowa-Szefler M. 2001 Kadry dla nauki w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
  • Dietl J, Sapijaszka Z. (red.) 2000 Podniesienie jakości studiów warunkiem przetrwania i rozwoju na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.
  • Dietl J., Sapijaszka Z. (red.) 2001 Akredytacja programów dydaktycznych i uczelni jedną z dróg podniesienia jakości nauczania, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.
  • Dietl J., Sapijaszka Z. (red.) 2002 Zarządzanie jakością w szkolnictwie wyższym, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.
  • Jabłecka J. 1995 Szkolnictwo wyższe: ocenianie, wskaźniki osiągnięć - przegląd problematyki, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.
  • Jastrząb-Mrozicka M., Kuniński M. 1995 System awansu w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.
  • Popłonkowski T. 2001 Jakość kształcenia w polityce edukacyjnej państwa, w: M. Wójcicka, J. Urbanikowa (red.): Zewnętrzne zapewnienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Wnuk-Lipińska E. 1993 Jakość w szkolnictwie wyższym - mechanizmy oceny, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
  • Wójcicka M. (red.) 1997 Zapewnianie jakości kształcenia. Wprowadzenie do samooceny, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Wójcicka M., Urbanikowa J. (red.) 2001 Zewnętrzne zapewnianie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, Centrum Badan Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Szkolnictwo... 1991 Szkolnictwo wyższe (dane podstawowe), Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
  • Szkoły wyższe... 2001 Szkoły wyższe i ich finanse w 2000 r., GUS Warszawa.
  • Szkoły wyższe... 2002 Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2001, GUS Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2003-issue-1_21_-article-4703
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.