Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2004 | 1(23) | 7-18

Article title

Informacja, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno?

Authors

Content

Title variants

EN
Information, knowledge, wisdom. What should the knowledge society appreciate?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorka przeprowadza charakterystykę informacji i wiedzy w perspektywie humanistycznej. Refleksje zawarte w artykule obejmują następujące problemy: baza empiryczna wiedzy a wyjaśnianie; eliminacja wartości (poza prawdą) z obszaru poznania; mądrość jako połączenie wiedzy z refleksją aksjologiczną - wartościami; kontrowersja między humanistyką a naukami pozytywnymi (zagrożenia technokratyzmem i menedżeryzmem); informacja, rozumienie, mądrość a cele kształcenia, czyli umiejętności, wiedza, postawy; drogi kształtowania postaw; społeczeństwo zrównoważonego rozwoju - społeczeństwo wiedzy czy społeczeństwo mądrości?
EN
The author outlines the characteristics of information and knowledge from the humanistic perspective. In the article, she reflects on the following problems: empirical knowledge base and explication; elimination of values (beyond truth) from the area of cognition; wisdom as a combination of knowledge and axiological reflection (values); controversies between humanities and positive sciences (threats of technocratism and managerialism); information, understanding, wisdom and the goals of education, i.e. skills, knowledge, attitudes; ways of shaping attitudes; sustainable growth society: a knowledge society or a wisdom society?

Keywords

Year

Issue

Pages

7-18

Physical description

Dates

published
2016-02-10

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa

References

  • Ajdukiewicz K. 1974 Logika pragmatyczna (rozdział Nauki indukcyjne i prawa naukowe oraz aneks Dowodzenie i wyjaśnianie), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Chmielecka E. 1999 Postawy jako element kształcenia w zakresie ekonomii i zarządzania, w: Gospodarka w okresie przemian, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Chmielecka E. 2000 Wartości i korzyści. Uwagi o postawach i umiejętnościach, w: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.): Wyzwania Unii Europejskiej dla postaw, umiejętności i wiedzy przyszłych menedżerów, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.
  • Kołakowski L. 1967 Wielkie i małe kompleksy humanistów, w: tegoż: Kultura i fetysze. Zbiór rozpraw, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Kula... 1999 Kula pełna tajemnic, „Gazeta Wyborcza”, 11 października (na podstawie czasopisma „Nature”).
  • Mądrzycki T. 1973 Warunki i metody zmiany postaw, w: S. Nowak (red.): Teorie postaw, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Nowak S. 1973 Wstęp, w: tegoż (red.): Teorie postaw, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Popper K. 1977a Objective Knowledge (rozdział The Aim of Science), Oxford.
  • Popper K. 1977b Logika odkrycia naukowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Reykowski J. 1973 Postawy a osobowość (rozdział Teorie), w: S. Nowak (red.): Teorie postaw, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Schrade U. 1992 Zakres pojęcia „humanistyka", w: Spór o treści humanistyczne wykształcenia wyższego, „Studia i Materiały”, t. 60, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Szewczuk W. 1965 Psychologia, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2004-issue-1_23_-article-4723
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.