Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2005 | 2(26) | 32-38

Article title

Redefinicja funkcji szkól wyższych z punktu widzenia interesów lokalnych (teoria mostu)

Content

Title variants

EN
Redefining the Function of Universities from the Local Community Perspective (Bridge Theory)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor proponuje nowe spojrzenie na tradycyjne funkcje szkoły wyższej. Dostrzega nasilanie się tendencji cywilizacyjnych, które stawiają uniwersytet w nowej sytuacji i jednocześnie godzą w jego dotychczasową misję. Jednocześnie wskazuje na możliwość zintegrowania i podporządkowania obydwu tradycyjnych funkcji uniwersytetu nowym zadaniom, jakie stawiają przed nim środowiska lokalne. Jeżeli potraktujemy rozwój i wzbogacanie środowisk lokalnych jako podstawowe punkty odniesienia przy redefiniowaniu tradycyjnych funkcji szkół wyższych, to otrzymamy model, w którym przede wszystkim nie występuje dysharmonia między kształceniem i badaniami. Dodatkowo ta reorientacja funkcji powoduje, że szkoła wyższa zyskuje jeszcze większy prestiż w społeczeństwie wiedzy i włącza się w nurt zmian.
EN
The author proposes a new look at the traditional functions of a university. He takes a note of intensifying civilisation trends which have put universities in a new situation while undermining the mission that universities have been pursuing to date. The author also points out the possibility to integrate and subordinate the two traditional functions of a university to new tasks imposed by local communities. If we assume that growth and enrichment of local communities are the key points of reference in redefining traditional roles of universities, we will arrive at a model which, above all, shows no disharmony between education and research. Additionally, such redesigning of functions enhance the prestige of universities and allow them to become part of the ongoing change.

Keywords

Year

Issue

Pages

32-38

Physical description

Dates

published
2016-02-11

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski

References

  • Bauman Z. 1987 Legislators and Interpreters. On Modernity, Postmodernity and Intellectuals, London.
  • Bell D. 1978 The Cultural Contradictions of Capitalism, New York.
  • Bloom A. 1987 The Closing of the American Mind, London.
  • Derrida J. 1967 L’écriture et la différence, Paris.
  • Drucker R 1993 The Post-Capitalist Society, Oxford.
  • Feyerabend RK. 1975 Against Method. Outline of Anarchistic Theory of Knowledge, London.
  • Hessen S. 1931 Podstawy pedagogiki, Warszawa.
  • Jaspers K. 1923 Die Idee der Universität, Berlin.
  • Marcovitch J. 2002 La universidad (im)posible, Madrid.
  • Ortega y Gasset J. 1930 La misión de la Universidad, „Revista del Occidente”.
  • Weber M. 1922 Geistige Arbeit als Beruf. Vortrage vor dem Freistudentischen Bund. Erster Vortrag-Wissenschaft als Beruf, München - Leipzig.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2005-issue-2_26_-article-4757
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.