Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2006 | 2(28) | 89-96

Article title

Idea uniwersytetu - aktualność tradycji Humboldta?

Authors

Content

Title variants

EN
The future of university - relevance of Humboldt’s tradition

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor podejmuje problematykę aktualności modelu kształcenia uniwersyteckiego zaproponowanego przez Wilhelma von Humboldta. Omawiając koncepcję tego pruskiego ministra oświaty, stawia pytanie o to, czy jest dziś miejsce dla modelu kształcenia uniwersyteckiego opartego na idei partnerskiej wspólnoty studentów i profesorów, która w wolny, nieskrępowany i zarazem bezinteresowny sposób poszukuje odpowiedzi na wszelkie dręczące współczesnych badaczy pytania, modelu, w którym problem stosowalności wiedzy schodzi na dalszy plan, a dominuje model interdyscyplinarności poszukiwań intelektualnych i tworzonej wiedzy.
EN
The Author discusses the relevance of the university education model proposed by Wilhelm von Humboldt from the perspective of today’s universities. When discussing the concept developed by the Prussian education minister, the Author asks if today’s life offers room for the university education model based on the concept of partnership-based community of students and teachers who seek answers to all questions preoccupying contemporary researchers and do so in a free, unrestrained and disinterested manner. Under this model, the problem of applicability of knowledge is pushed to the background whereas interdisciplinary nature of intellectual quest and of new knowledge prevails.

Year

Issue

Pages

89-96

Physical description

Dates

published
2016-02-11

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2006-issue-2_28_-article-4791
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.