Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 1(31) | 34-54

Article title

Edukacja dla innowacji (Czy tylko wybrani skazani są na sukces innowacyjny?)

Content

Title variants

EN
Education for innovation (Is innovation success available only for the chosen few?)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kształcenie umożliwiające zdobycie umiejętności funkcjonowania w układach europejskim i globalnym, w polskim przypadku musi być rozpatrywane zarówno na tle tendencji w kształceniu (zasygnalizowanych w raportach Komisji Europejskiej oraz OECD), jak i wyzwań globalnych. Na podstawie studiów doświadczeń europejskich i światowych można stwierdzić, iż priorytetem w kształceniu staje się umiejętność kreowania innowacji jako podstawowego czynnika określającego poziom konkurencyjności przedsiębiorstw, gospodarki i społeczeństwa. Dlatego też autorka koncentruje uwagę na próbie odpowiedzi na pytanie, czy polski system edukacji jest do tego zadania przygotowany oraz na poszukiwaniu wyznaczników zmian sposobów kształcenia, a także sformułowaniu propozycji programowych kształcenia na potrzeby rozwoju innowacji technologicznych. Przedmiotem artykułu jest zatem swoista wewnętrzna dyskusja mająca na celu wykazanie nieadekwatności obecnego systemu edukacji do potrzeb kreowania, zarządzania i spożytkowania innowacji, będących dla wielu kluczem do osiągnięcia sukcesu w planie międzynarodowym. Pytanie, czy wszystkie kraje powinny opierać rozwój na innowacyjności, czy w tej dziedzinie tylko wybrani skazani są na sukces?
EN
In the case of Poland, the idea of education which teaches to live and operate in a European and global setting must be viewed in the context of trends in education (signalled in European Commission and OECD reports) and of global challenges. European and global experience suggests that a new priority in education is to embed innovation as a key factor that determines competitiveness of enterprises, economies and societies. Hence, the author attempts to assess whether or not the Polish education system is ready to face this challenge. She also seeks specific attributes for changes in education methods and formulates specific programming suggestions for education that addresses the need for technological innovation. Thus, the paper presents an in-house discussion of a kind, aiming to demonstrate inadequacies of the current education system in the context of the needs to create, manage and use innovation, since innovation is often the key to international success. On question that arises is whether all countries should rely on innovation for growth or whether success in this area is only available for ‘the chosen few’.

Year

Issue

Pages

34-54

Physical description

Dates

published
2016-02-14

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • Annual Innovation... 2006 Annual Innovation Policy Trends and Appraisal Report Ireland 2006, European Commission, Brussels.
  • Chesbrough H.W., Teece D.T. 1997 Quelle organisation choisir pour mieux innover?, „L’Essentiel du Management”, czerwiec 1997.
  • E-learning... 2005 E-learning in Tertiary Education - Where do We Stand?, OECD, Paris.
  • Education at a Glance... 2007 Education at a Glance 2006. OECD Indicators, OECD, Paris.
  • Education at a Glance... 2008 Education at a Glance 2007. OECD Indicators, OECD, Paris.
  • Education Policy... 2006 Education Policy Analysis: Focus on Higher Education 2005-2006, OECD, Paris.
  • Educazione... 2008 Educazione & Scuol, 24 lutego 2008.
  • Europe’s Agenda 2000... 1999 Europe’s Agenda 2000 Strengthening and Widening the European Union, European Commission, Brussels.
  • Fayol H. 1901 Discours prononces par M. Henri Fayol... a la Séance Solonelle de Clôture, „Bulletin de la Société de l’Industrie Minerale”, vol. 15.
  • [The] Finnish National Innovation... 2005 The Finnish National Innovation System, European Regions Research and Innovation NetWork (ERRIN), Helsinki University Press, Helsinki.
  • Galwas B.A. 1995 Uwagi o wysiłku edukacyjnym społeczeństwa i konieczność kształcenia ustawicznego, w: Świat przyszłości a Polska, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.
  • Giddens A. 2000 Runway World: How Globalization is Reshaping Our Lives, Routledge, New York.
  • Giving Knowledge... 2007 Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Educational Resources, OECD, Centre for Educational Research and Innovation (CERI), Paris.
  • Global Education... 1991 Global Education: From Thought to Action, Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), Yearbook 1991.
  • Gorzelak G. 2008 Mity i fakty rozwoju regionalnego w Polsce, wystąpienie na konferencji „Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 17-18 stycznia 2008.
  • Johnstone S. 2005 Open Educational Resources and Open Content, Background Note, International Institute for Educational Planning, Internet Discussion Forum on Open Educational Resources, Open Content for Higher Education.
  • Kennedy P. 1994 U progu XXI wieku (przymiarka do przyszłości), Puls Publications Ltd., London.
  • Krajewska A. 2004 Jakość kształcenia uniwersyteckiego - ujęcie pedagogiczne, Trans Humana, Białystok.
  • Lubińska T. 2007 Stan prac nad Programem Wysokich Technologii, wystąpienie podczas III Konferencji Naukowej „Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki: siły motoryczne i bariery”, Kraków 11 stycznia 2007.
  • [The] Maastricht Global... 2002 The Maastricht Global Education Declaration, Maastricht, 15-17 listopada 2002.
  • McRae M. 1996 Świat w roku 2020. Potęga, kultura i dobrobyt - wizja przyszłości, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Making the Grade... 2006 Making the Grade: Online Education in the United States, 2006, Sloan Consortium (www.sloan-c.org/publications/survey/index.asp).
  • Naisbitt J. 1997 Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań.
  • Okoń-Horodyńska E. 1998 Narodowy System Innowacji w Polsce, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Okoń-Horodyńska E. 2004 Nauka dla gospodarki, wystąpienie na II Konferencji Uniwersytetu Jagiellońskiego „Uniwersytet dla przemysłu”, Kraków, 29 marca 2004.
  • Okoń-Horodyńska E. (red.) 2007 Człowiek i społeczeństwo w obliczu globalizacji, „Studia Ekonomiczne Instytutu Ekonomii i Zarządzania”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Piński A., Zieliński M. 2008 Beton na uniwersytecie, „Wprost”, nr 8.
  • Półturzycki J. 2001 Kształcenie otwarte - założenia i doświadczenia, „Edukacja Otwarta”, nr 1/2 (Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica, Płock).
  • Report from... 2006 Report from the 29th Southeast Asian Ministers of Education Organization High Officials Meeting, International Council for Open and Distance Education (ICDE) 22-24 November, Bangkok, Thailand.
  • UNESCO/IIEP 2002 www.unesco.org/iiep/virtualuniversity/forums.php

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1231-0298-year-2008-issue-1_31_-article-4820
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.