Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 17 | 3(67) | 57-71

Article title

Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników

Content

Title variants

EN
Creating Environment that Supports Learning – Analysis of Chosen Factors

Languages of publication

Abstracts

EN
The article concerns the necessity of changing the model of learning. It indicates sensitive issues in the teacher – student relationship and refers to modern educational models (e.g. Brunner, Cultural Relevant Pedagogy). The article focuses on finding sensitive issues and proposes courses of action which could enable new and adequate functioning of teaching organizations. The proposed solution is systemic taking responsibility by post-modern institutions for developmentally oriented system of education. The conclusions based on the analysis concentrate on the concept of learning, the content of what ought to be taught and factors impeding and supporting implementation of changes.
PL
W artykule poruszono kwestię konieczności zmiany modelu uczenia się. W odwołaniu do współczesnych modeli edukacji wskazano czynniki sprzyjające i hamujące proces uczenia się. W opracowaniu skupiono się na poszukiwaniu obszarów sensytywnych oraz wskazano kierunki i sposoby działania umożliwiające nowe, adekwatne funkcjonowanie organizacji skoncentrowanych na uczeniu się. Rozwiązanie przedstawiono w systemowym przejęciu przez ponowoczesne instytucje odpowiedzialności za powszechny, skoncentrowany na rozwoju system edukacji. Wnioski przeprowadzonego wywodu koncentrują się wokół samego ujęcia uczenia się, treści tego, co ma być uczone, a także czynników hamujących oraz wspierających wdrażanie zmian.

Year

Volume

17

Issue

Pages

57-71

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • AYPAY A., 2011, The Adaptation of the Teaching – Learning Conceptions Questionnaire and Its Relationships with Epistemological Beliefs, Educational Sciences: Theory and Practice, No. 11.
  • BAUMAN Z., 1996, Etyka ponowoczesna, przekł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Warszawa.
  • BAUMAN Z., 1998, Śmierć i nieśmiertelność: o wielości strategii życia, Warszawa.
  • BEE H., 2004, Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań.
  • BOCHNO B., 2011, Relacje rówieśnicze w doświadczeniach uczniów szkół różnych szczebli, Edukacja, nr 1.
  • BRONFENBRENNER U., 1976, Ekologia rozwoju człowieka – historia i perspektywy, Psychologia Wychowawcza, nr 5.
  • BROWN-JEFFY S., COOPER J.E., 2011, Toward a Conceptual Framework of Culturally Relevant Pedagogy, Teacher Education Quarterly, Vol. 38, No. 1.
  • BRUNER J., 1978, Poza dostarczone informacje: studia z psychologii poznawania, PWN, Warszawa.
  • BRUNER J., 2006, Kultura w edukacji, Kraków.
  • BRZEZIŃSKA A., 2005, Psychologia wychowania, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk.
  • CZAPIŃSKI J., PANEK T., 2012, Diagnoza społeczna 2011, www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2011.pdf, pobrano 22 lutego 2012.
  • CZEREPNIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk.
  • DUDZIKOWA M., WAWRZYNIKAK-BASZTERDA R. (red.), 2010, Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji, Kraków.
  • ERDOĜAN I., GIORGETTI F.M., ÇIFÇILI V., 2011, Predictors of the Elementary School Proficiency Exams and Issues of Equality in Educational Facilities, Educational Sciences: Theory and Practice, No. 11.
  • FARNICKA M., 2011, Stan umiejętności społecznych dzieci w polskich przedszkolach i szkołach podstawowych, [w:] K. Ferenz, K. Błaszczyk, I. Rudek (red.), Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne: obszary pracy współczesnej szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • FARNICKA M., KOWALSKI M., 2012, Kryzys a działania edukacyjne (refleksje i postulaty), Społeczeństwo i Rodzina, nr 30.
  • FARNICKA M., LIBERSKA H., System edukacyjny w Polsce: zakorzenienie w tradycji a wymagania rozwoju współczesnych społeczeństw, Psychologia Wychowawcza (w druku).
  • GIDDENS A., 2001, Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa.
  • HURRELMAN K., 1994, Struktura społeczna a rozwój osobowości, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • JURKOWSKI A., 2006, Psychologia rozwoju i wychowania a wyzwania współczesności. Kilka refleksji i sugestii, Psychologia Rozwojowa, Vol. 11, No. 1.
  • Koncepcja Reformy Systemu Edukacji, 1998, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa, styczeń.
  • KOZERSKA A., 2011, Samokształcenie studentów pedagogiki – próba typologii, Rocznik Andragogiczny.
  • LEDZIŃSKA M., 2000, Między raportem Faure’a a raportem Delorsa – specyfika refleksji o nauczaniu na przełomie stuleci, Psychologia Rozwojowa, nr 5.
  • LIBERSKA H., 2004, Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania, Poznań.
  • LIBERSKA H., 2007, Współczesny obraz moratorium, [w:] B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.), Tożsamość a współczesność, Poznań.
  • MACNAMARA J., 1990, Ideals and psychology, Canadian Psychology, nr 30 (1).
  • MACNAMARA J., 1993, Logika i psychologia, Warszawa.
  • MEAD M., 1978, Kultura i tożsamość, PWN, Warszawa.
  • MELOSIK Z., 1995, Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań–Toruń.
  • MOOS R.H., SCHAEFER J.A., 1986, Life transitions and crises. A conceptual overview, [in:] R.H. Moos (ed.), Coping with Life Crises: An Integrated Approach, Plenum Press, New York.
  • NOWOSAD I., 2011, O zmianie paradygmatu rozwoju szkolnictwa, Edukacja, nr 1.
  • NYCZAJ-DRĄG M., 2011, Kapitał społeczny rodziny z klasy średniej a edukacja dzieci, Edukacja: Studia, Innowacje, nr 1.
  • PIOTROWSKI M., 2012, Pomiar umiejętności twórczych w edukacji matematycznej dzieci, wystąpienie na Międzynarodowej Konferencji Pedagogika Dziecka. Perspektywy teoretyczne a praktyka, Zielona Góra, 21–22 X.
  • POORTINGA Y.H., 1992, Towards a conceptualization of culture for psychology, [in:] S. Iwawaki, Y. Kashima, K. Leung, Innovations in cross – cultural psychology, Amsterdam.
  • PORAJ G., 2009, Od pasji do frustracji. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli, Łódź.
  • SCHAFFER H.R., 1994, Społeczny kontekst rozwoju psychobiologicznego, [w:] A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, tłum. A. Brzezińska, K. Warchoł, Zysk i Spółka, Poznań.
  • SĘDEK G., 2000, Psychologia kształcenia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk.
  • SHANNON P., 2011, A situative perspective on developing writing pedagogy in a teacher professional learning community, Teacher Education Quarterly, Vol. 38.
  • STRAŚ-ROMANOWSKA M., 1997, Kulturowe wyznaczniki rozwoju osobowości, [w:] J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka, Łódź.
  • STRAŚ-ROMANOWSKA M., 2012, Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej, Psychologia Wychowawcza, t. 44, 1–2.
  • SZUMAN S., 1985, Dzieła wybrane, t. 2, Warszawa.
  • SZYMAŃSKI M.J., 2001, Wartości młodzieży, jej nauczycieli i rodziców, [w:] R. Kwiecińska, M.J. Szymański (red.), Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a wychowaniem, Kraków.
  • TURSKA D., 2006, Prymusi o niskim poziomie zdolności intelektualnych – w poszukiwaniu przyczyn ocen „za wysokich”, Psychologia Rozwojowa, vol. 11, nr 1.
  • TYSZKOWA M., 1990, Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.
  • TYSZKOWA M., 1993, Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego jednostki: propozycja interpretacji poznawczej, Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, nr 1.
  • USZYŃSKA-JARMOC J., 2008, Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, Psychologia Rozwojowa, vol. 13, nr 2.
  • WŁODARSKI Z., 1998, O naturze związków miedzy uczeniem się, nauczaniem, wychowaniem i rozwojem, [w:] M. Smoczyńska (red.), Studia z psychologii rozwojowej i psycholingwistyki. Tom poświęcony pamięci M. Przetacznik-Gierowskiej, UJ, Kraków.
  • WYGOTSKI L.S., 1978, Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa.
  • PISA OECD, www.oecd.org/pisa/, pobrano 11.12.2012.
  • Raport OBUT, http://www.obut.edu.pl/kategoria/aktualnsoci, pobrano 11.12.2012.
  • What is XXI Century Education, 2010, http://www.21stcenturyschools.com, pobrano 11.12.2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2142435

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2014-volume-17-issue-3_67_-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_60
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.