Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 17 | 3(67) | 147-159

Article title

O wykorzystaniu i użyteczności analizy sieci społecznych w badaniu przemocy rówieśniczej w szkole

Content

Title variants

EN
The Usefulness of Social Network Analysis in School Bullying Research

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents social network analysis as a research method and its practical applicability in the study of bullying in school. This method allows for reconstruction and multi-dimensional analysis of dynamic social networks, which is crucial for the analyzed phenomenon. Researchers dealing with the issues of aggressive behaviour have recently made a particular use of the network concept, its tools and methods. The research based on this analysis can be considered as a starting point to take steps to examine, then reduce and prevent bullying in schools.
PL
Artykuł przybliża metodę badawczą, jaką jest analiza sieci społecznych (Social Network Analysis, SNA) i jej praktyczne możliwości zastosowania w badaniu przemocy rówieśniczej w szkole. Omawiana metoda pozwala na odtworzenie i wielowymiarową analizę dynamicznej sieci powiązań społecznych, która jest istotna dla analizowanego zjawiska. Badacze zajmujący się zachowaniami agresywnymi uczynili w ostatnim czasie szczególny użytek z koncepcji sieci, jej metod i narzędzi. Badania oparte na omawianej analizie mogą być traktowane jako punkt wyjścia do podejmowania kroków mających na celu poznanie, ograniczanie i zapobieganie przemocy w szkole.

Year

Volume

17

Issue

Pages

147-159

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa

References

  • BOHNERT A.S.B., BRADSHAW C.P., LATKIN C.A., 2009, A social network perspective on heroin and cocaine use among adults: Evidence of bidirectional influences, Addiction, 104.
  • CILLESSEN A.H.N., 2007, New Perspectives on Social Networks in the Study of Peer Relations, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  • DERNOWSKA U., Teoria sieci społecznej w badaniach edukacyjnych. Perspektywa teoretyczno-metodologiczna, Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe (w przygotowaniu).
  • ESPELAGE D.L., GREEN H.D., WASSERMAN S., 2007, Statistical Analysis of Friendship Patterns and Bullying Behaviors among Youth, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  • ESPELAGE D.L., HOLT M., HENKEL R., 2003, Examination of peer-group contextual effects on aggression during early adolescence, Child Development, 74.
  • FENIK K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Materiał z konferencji „Szkoła wolna od przemocy. Jak sobie radzić z bullyingiem?”, 11.04.2013, Warszawa, dokument pobrany z: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=55:profilaktyka-agresji-i-przemocy&Itemid=1148 (dostęp 07.10.2013).
  • GIZA-POLESZCZUK A., KOMENDANT-BRODOWSKA A., BACZKO-DOMBI A., 2011, Przemoc w szkole. Raport z badań. Maj 2011, Instytut Socjologii UW, www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/318-sbp2011-raport-glowny-calosc.pdf (dostęp 17.02.2013).
  • GÓRALSKI A. (red.), 2009, Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wydawnictwo Universitas Rediviva.
  • HALL J.A., VALENTE T.W., 2007, Adolescent Smoking Networks: The Effect of Influence and Selection on Future Smoking, Addictive Behaviors, 32 (12).
  • HANISH L.D., RODKIN P.C., 2007, Bridging Children’s Social Development and Social Network Analysis, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  • HANNEMAN R.A., RIDDLE M., 2005, Introduction to social network methods, University of California, Riverside, http://faculty.ucr.edu/~hanneman/ (dostęp 15.11.2013).
  • HUITSING G., VAN DUIJN M.A.J., SNIJDERS T.A.B., WANG P., SAINIO M., SALMIVALLI C., VEENSTRA R., 2012, Univariate and multivariate models of positive and negative networks: Liking, disliking, and bully-victim relationships, Social Networks, 34.
  • HUITSING G., VEENSTRA R., 2012, Bullying in Classrooms: Participant Roles From a Social Network Perspective, Aggressive Behavior, 38.
  • MCPHERSON M., SMITH-LOWIN L., COOK J.M., 2001, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, Annual Review of Sociology, 27.
  • MOOLENAAR N.M., 2012, A Social Network Perspective on Teacher Collaboration in Schools: Theory, Methodology and Applications, American Journal of Education, 119.
  • MORENO J.L., 1934, Who Shall Survive? A New Approach to the Problem of Human Interrelations, Nervous and Mental Disease Publishing Co., Washington.
  • MORZY M., ŁAWRYNOWICZ A., 2010/2011, Wprowadzenie do analizy sieci społecznych. http://www.cs.put.poznan.pl/mmorzy/tsiss/9_Wprowadzenie_do_SNA.pdf (dostęp 15.11.2013).
  • OLWEUS D., 2007, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, przeł. D. Jastrun, J. Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  • O metodzie (Social Network Analysis), http://www.episteme.com.pl/obszary-wiedzy/SNA/o-metodzie (dostęp 15.11.2013).
  • PEPLER D.J., CRAIG W.M., 1995, A peek behind the fence: naturalistic observations of aggressive children with remote audiovisual recording, Developmental Psychology, 31.
  • ROTHENBERG R.B., POTTERAT J., WOODHOUSE D.E., MUTH S.Q., DARROW W., KLOVDAHL A.S., 1998, Social network dynamics and HIV transmission, AIDS, 12.
  • RIGBY K., 2010, Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać. Poradnik dla rodziców i pedagogów, przekł. R. Mitoraj, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • RUBIN K.H., BUKOWSKI W.M., PARKER J.G., 2006, Peer interactions, relationships, and groups, [in:] W. Damon, N. Eisenberg (eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development, Wiley, Hoboken, NJ.
  • SALMIVALLI C., LAGERSPETZ K., BJORKVIST K., OSTERMAN K., KAUKIAINEN A., 1996, Bullying as a Group Process: Participants Roles and Their Relation to Social Status within the Group, Aggressive Behavior, 22.
  • SCOTT J., 2000, Social Network Analysis. A Handbook, SAGE Publications, London.
  • SENTSE M., DIJKSTRA J.K., SALMIVALLI C., CILLESSEN A.H., 2013, The Dynamics of Friendships and Victimization in Adolescence: A Longitudinal Social Network Perspective, Aggressive Behavior, 39(3). Social Network Analysis. Theory and Applications, 2011, http://www.redesymediossociales.es (dostęp 15.11.2013).
  • STĘPKA P., SUDBA K., 2009, Wykorzystanie analizy sieci społecznych (SNA) do budowy organizacji opartej na wiedzy, E-mentor, 1 (28), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/28/id/618 (dostęp 15.11.2013).
  • SURZYKIEWICZ J., 2000. Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, CMPP-P, Warszawa.
  • SWEARER S.M., ESPELAGE D.L., VAILLANCOURT T., HYMEL Sh., 2010, What Can Be Done About School Bullying? Linking Research to Educational Practice, Educational Researcher, 39(1).
  • SZPUNAR M., 2005, Od struktury hierarchii do struktury sieci jako dominującej formy porządku społecznego, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne, Elbląg.
  • SZTOMPKA P., 2005, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • TŁUŚCIAK-DELIOWSKA A., 2013a, Deklaracje postaw wobec przemocy rówieśniczej wśród gimnazjalistów, Psychologia Rozwojowa, 3.
  • TŁUŚCIAK-DELIOWSKA A., 2013b, Zaangażowanie gimnazjalistów w przemoc rówieśniczą. Rola bliskich przyjaźni. Komunikat z badań, Wychowanie na co Dzień (przyjęte do druku).
  • TRAVERS J., MILGRAM S., 1969, An Experimental Study of the Small World Problem, Sociometry, 32(4).
  • TURNER J.H., 2004, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa.
  • VEENSTRA R., DIJSKTRA J.K., STEGLICH C., VAN ZALK M.H.W., 2013, Network-Behavior Dynamics, Journal of Research on Adolescence, 23(3).
  • VERMANDE M.M., DORD VAN DEN E.J.C.G., GOUDENA P.P., RISPENS J., 2000, Structural Characteristics of Aggressor-Victim Relationships in Dutch School Classes of 4- to 5-Year-Olds, Aggressive Behavior, 26.
  • WASSERMAN S., FAUST K., 2007, Social Network Analysis. Methods and Applications, Cambridge University Press, Cambridge.
  • XU Y., FARVER J.M., SCHWARTZ D., CHANG L., 2004, Social networks and aggressive behavior in Chinese children, International Journal of Behavioral Development, 28(5).
  • ŻAK B., ZBIEG A., 2012, Symulacja upodabniania się postaw w sieci relacji społecznych, Nauki o Zarządzaniu, 4(3).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2142429

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2014-volume-17-issue-3_67_-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_67
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.