Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 18 | 3(71) | 59-70

Article title

Wychowanie a etyka odpowiedzialności

Content

Title variants

EN
Upbringing versus the Ethics of Responsibility

Languages of publication

Abstracts

EN
The specific character of upbringing imposes the recognition of a human being, including their moral development, based not only on pedagogy, but also on philosophical sciences, amongst others on axiology and philosophical antropology. The process of upbringing always aims at raising such a personality of a pupil that allows them to make their own goals and values true taking into account a responsible action for the sake of common good. And it is the category of responsibility that has become the subject of reflection and consideration on various concepts of its phenomenon. The article presents three concepts of responsibility (by R. Ingarden, H. Jonas, E. Lévinas) creating “a new wave” in the philosophy of responsibility and their threads possible to be used in the upbringing theory.
PL
Specyfika problematyki wychowania nakazuje rozpoznanie człowieka, w tym jego rozwoju moralnego, na gruncie nie tylko pedagogiki, ale także nauk filozoficznych, m.in. aksjologii i antropologii filozoficznej. Proces wychowania zmierza każdorazowo do ukształtowania takiej osobowości wychowanka, która pozwoli mu na urzeczywistnianie własnych celów i wartości z uwzględnieniem odpowiedzialnego działania na rzecz dobra wspólnego. Właśnie kategoria odpowiedzialności stała się przedmiotem refleksji i namysłu nad różnymi koncepcjami jej fenomenu. Artykuł przedstawia trzy koncepcje odpowiedzialności (R. Ingardena, H. Jonasa, E. Lévinasa), tworzące „nową falę” w filozofii odpowiedzialności i ich wątki możliwe do wykorzystania w teorii wychowania.

Year

Volume

18

Issue

Pages

59-70

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • BAUMAN Z., 1996, Etyka ponowoczesna, PWN, Warszawa.
  • CHOJNACKA M.A., 2011, Problem odpowiedzialności w filozofii Lévinasa, Studia z Historii Filozofii, nr 2, http://apcz.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/viewFile/118/131 [dostęp: 15.05.2015].
  • CICHOŃ W., 1995, Znaczenie myśli Ingardena dla teorii wychowania, [w:] W. Stróżewski, A. Węgrzecki (red.), W kręgu filozofii Romana Ingardena, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
  • FILEK J., 1996, Ontologizacja odpowiedzialności: analityczne i historyczne wprowadzenie w problematykę, Baran i Suszczyński Sp. z o.o., Kraków.
  • FILEK J., 2003, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • FILEK J., 2005, Człowiek wobec wartości czy wobec człowieka?, Znak, nr 9 (604).
  • GAŁKOWSKI S., 2003, Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • INGARDEN R., 1989, Wykłady krakowskie. Wykład trzynasty, [w:] R. Ingarden, Wykłady z etyki, PWN, Warszawa.
  • INGARDEN R., 2003, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • JĘDRASZEWSKI M., 1990, Wobec Innego. Relacje międzypodmiotowe w filozofii Emmanuela Lévinasa, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań.
  • JONAS H., 1996, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wydawnictwo Platan, Kraków.
  • LÉVINAS E., 1995, Cztery lektury talmudyczne, Oficyna Literacka, Kraków.
  • LÉVINAS E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • PAWLICA J., 1995, O odpowiedzialności, [w:] W. Stróżewski, A. Węgrzecki, W kręgu filozofii Romana Ingardena, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
  • SKURIAT K., O odpowiedzialności. Filozofia moralna Romana Ingardena, „Res Humana” 1/2007, http://www.kulturaswiecka.pl/node/84 [dostęp: 20.06.2015].
  • TISCHNER J., 1993, Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • WOJTYŁA K., 1994, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  • WOŁOSZYN W., 1998, Istota odpowiedzialności, [w:] A.M. de Tchorzewski (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2141203

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2015-volume-18-issue-3_71_-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_180
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.