Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 18 | 4(72) | 117-127

Article title

Klasa integracyjna jako przystań pograniczy

Authors

Content

Title variants

EN
Integrated Class as a Borderland Haven

Languages of publication

Abstracts

EN
The issues of integrated education have been subjected to a lot of scientific exploration, which has given rise to many descriptions grounded on it as well as separated from it. Yet, what is missing are the disputes focused on the attempts at interpreting and explaining the identified difficulties occurring in this form of education and conducted with the application of concepts borrowed from other disciplines than pedagogy and special pedagogy. The presented study aims at viewing the environment of integrated education in the perspective of borderlands. This allows for a broader, social perspective in which the discussed form is seen. The concepts of borderlands may not only help to explain the processes taking place within them but also encourage to use the models of enhancing integration processes described by borderland sociology and intercultural education.
PL
Problematyka edukacji integracyjnej doczekała się wielu eksploracji badawczych i ukonstytuowanych na nich (także w oderwaniu od nich) wielu deskrypcji. Brakuje jednak rozpraw skoncentrowanych na próbach interpretowania i wyjaśniania zidentyfikowanych sytuacji trudnych występujących w tej formie kształcenia z wykorzystaniem koncepcji zaczerpniętych spoza pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Celem opracowania jest rozpatrzenie okoliczności kształcenia integracyjnego w perspektywie kategorii pograniczy. Pozwalają one spojrzeć na omawianą formę kształcenia w szerszej – społecznej perspektywie. Koncepcje pograniczy mogą służyć nie tylko wyjaśnianiu zachodzących procesów w jej obszarze, ale zachęcają także do korzystania z wzorców wzmacniania procesów integracyjnych opisanych na gruncie socjologii pogranicza oraz edukacji międzykulturowej.

Year

Volume

18

Issue

Pages

117-127

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • BABIŃSKI G., 1994, Pogranicze etniczne, pogranicze kulturowe, peryferie. Szkic wstępny problematyki, Pogranicze. Studia Społeczne, t. IV.
  • BARTH F., 1998, Introduction, [in:] F. Barth (ed.), Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organization of Cultural Difference, Waveland Press, Long Grove III.
  • BEŁZA M., 2011, Szkolnictwo specjalne w Polsce – różne formy organizacji, [w:] S. Wrona, I. Fajfer-Kruczek (red.), Wsparcie instytucjonalne osób niepełnosprawnych w Polsce i Republice Czeskiej, „ARKA”, Cieszyn.
  • CHODKOWSKA M., 2004, Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, TWP, Warszawa.
  • GAJDZICA Z., 2013, Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Impuls–UŚ, Kraków–Katowice.
  • GOŁDYKA L., 2013, Pogranicze polsko-niemieckie jako przestrzeń socjalizacji, Scholar, Warszawa.
  • JACHER W., 2004, Integracja społeczna, [w:] I. Machaj (opracowanie i wybór), Małe struktury społeczne, UMCS, Lublin.
  • JAŁOWIECKI B., KARPALSKI S., 2011, Peryferia i pogranicza jako interdyscyplinarny obszar badawczy, [w:] B. Jałowiecki, S. Karpalski (red.), Peryferia i pogranicza. O potrzebie różnorodności. Scholar, Warszawa.
  • JANICKA K., BOJANOWSKI M., 2006, Stosunek do imigrantów i polityki imigracyjnej w Polsce: aspekt terytorialny, [w:] Ż. Leszkowicz-Baczyńska (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Nowe pogranicza?, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra.
  • KANTOR R., 1989, Kultura pogranicza jako problem etnograficzny, [w:] Z. Jasiński, J. Korbel (red.), Zderzenia i przenikania kultur na pograniczach, WSP, Opole.
  • KOSAKOWSKI C., 2003, Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Akapit, Toruń.
  • KRAUSE A., 2010, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków.
  • KURCZ M., 2011, Dżuba – miasto pogranicza afrykańskiego. Analiza doświadczeń różnych aspektów pograniczności, [w:] H. Rusek, A. Pieńczak (red.), Etnologiczne i antropologiczne obrazy świata – konteksty i interpretacje. Prace ofiarowane Profesorowi Zygmuntowi Kłodnickiemu w 70. rocznicę urodzin, UŚ, Cieszyn–Katowice.
  • KURCZ Z., 2008, Przedmiot socjologii pogranicza w świetle polskich doświadczeń, [w:] Z. Kurcz (red.), Polskie pogranicze w procesie przemian, WWSZiP, Wałbrzych.
  • LUBAŚ M., 2013, Różnorodność w działaniu. Antropologia granic społecznych niegdyś i obecnie, [w:] G. Kubica, H. Rudek (red.), Granice i pogranicza: państw, grup, dyskursów… Perspektywa antropologiczna i socjologiczna, UŚ, Katowice.
  • MACHAJ I., 2000, Pogranicze, [w:] H. Domański, W. Morawski, J. Mucha, M. Ofierska, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Encyklopedia Socjologii. t. O–R, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  • NIKITOROWCZ J., 2005, Pogranicze w kontekście wielo- i międzykulturowym, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. IV (P), Żak, Warszawa.
  • NIKITOROWICZ J., 1995, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok.
  • SADOWSKI A., 2007, Pogranicze. Studia społeczne. Kontynuacja i zmiana. Pogranicza. Studia społeczne, t. XIII.
  • SADOWSKI A., 2004, Pogranicze jako przedmiot badań socjologicznych w warunkach integracji europejskiej, [w:] K. Krzysztofek, A. Sadowski (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, UB, Białystok.
  • SERAFIN T., 2009, Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, Volters Kluwers Polska, Warszawa.
  • SĘKOWSKA Z., 1998, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, WSPS, Warszawa.
  • SZCZEPAŃSKI J., 1970, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
  • WASZKIEWICZ A., DUMNICKA K., 2012, Finansowanie uczniów z niepełnosprawnościami, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuro rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
  • WITKOWSKI L., 2000, Edukacja humanistyczna. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, IBE, Warszawa.
  • ZARZYCKI T., 2009, Peryferie. Nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych, Scholar, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2141164

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2015-volume-18-issue-4_72_-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_202
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.