Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 19 | 3(75) | 183-196

Article title

Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów

Authors

Content

Title variants

EN
The Modern University in Everyday Experiences of Students

Languages of publication

Abstracts

EN
The modern university is undergoing serious changes. The university educational community and atmosphere of studies is changing due to global influences. Those factors have a significant impact on students who experience their intended and unintended consequences. This paper shows, how students embedded in everyday academic life, recognize consequences of studying in the modern university and factors generating them. The results of the analysis of their free statements relate to the three selected aspects: the functioning of the modern university as a social institution, the students’ relationship with academic teachers and peers.
PL
Współczesny uniwersytet przechodzi głębokie zmiany. Pod wpływem globalnych tendencji zmienia się uniwersyteckie środowisko edukacyjne oraz atmosfera studiowania. Czynniki te wywierają znaczący wpływ na studentów, którzy doświadczają zamierzonych i niezamierzonych ich skutków. Celem artykułu jest pokazanie, jak studenci, którzy są zanurzeni w codzienność akademickiego życia, rozpoznają konsekwencje związane z pobytem na współczesnym uniwersytecie oraz czynniki je generujące. Przedstawione wyniki z analizy ich swobodnych wypowiedzi odnoszą się do trzech wybranych aspektów, tj.: funkcjonowania współczesnego uniwersytetu jako instytucji społecznej, relacji studentów z nauczycielami akademickim i rówieśnikami.

Keywords

Year

Volume

19

Issue

Pages

183-196

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • CIALDINI R., 1994, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1997, Realizm krytyczny jako metodologiczna perspektywa pedagogiki emancypacyjnej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, z. 13.
  • CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2014, Utopia. Iluzja. Realność. O jakości edukacji akademickiej w kontekście kształcenia na kierunku „pedagogika”, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej, Lublin.
  • GADAMER H.-G., 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Inter Esse, Kraków.
  • MALEWSKI M., 1997, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, nr 1–2.
  • MAYNTZ R., HOLM K., HÜBNER P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, przeł. W. Lipnik, Warszawa.
  • PAULUK D., 2016, Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji. Doświadczenia studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • PERRY W.G., 1968, Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years. A Scheme, New York.
  • RUDNICKI S., SZWED A., 2010, Ocenianie oceniających? Trzy pytania o ewaluację zajęć dydaktycznych, [w:] W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.), Ewaluacja dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, http://www.jakosc.ath.bielsko.pl/files/ewaluacja_dydaktyki.pdf (data dostępu: 19.11.2015).
  • SZTOMPKA P., 2014, Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur, [w:] P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2140718

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2016-volume-19-issue-3_75_-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_321
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.