Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 21 | Specjalny | 17-28

Article title

Pedagogika i „pytanie o sens życia”

Authors

Content

Title variants

EN
Pedagogy and “the Question of the Sense of Life”

Languages of publication

Abstracts

EN
The article contains a polemic with such thinking about pedagogy, which – on the one hand – expects from this discipline answers to questions about the meaning of human life and the desired, projected image of the world, and on the other hand – in a situation of disappointment, lack of such defined answers, speaks about weakness and resignation of pedagogy from its obligation. The author of the text, which the starting point for the polemics conducted in this article, proposes a hermeneutical reflection on the openness of questions, and also turns to art (literature) as a pedagogical inspiration. Therefore, the paper deals with the issue of interpretation of hermeneutical thought, concerning literary, ethical and pedagogical motifs.
PL
W artykule zawarto polemikę z takim myśleniem o pedagogice, które – z jednej strony – oczekuje od tej dyscypliny odpowiedzi na pytania o sens ludzkiego życia i pożądany, projektowany obraz świata, a z drugiej – w sytuacji rozczarowania, braku tak określonych odpowiedzi – mówi o słabości i rezygnacji pedagogiki z jej zobowiązania. Autor tekstu, będącego punktem wyjścia do prowadzonej w tym artykule polemiki, proponuje hermeneutyczny namysł nad otwartością pytań, a także zwraca się ku sztuce (literaturze) jako inspiracji pedagogicznej. Dlatego w opracowaniu podjęto zagadnienie interpretacji myśli hermeneutycznej, dotyczącej wątków literackich, etycznych, pedagogicznych.

Year

Volume

21

Issue

Pages

17-28

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author
  • Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław

References

  • Borges J.L., 1998a, Ars poetica, [w:] idem, Twórca, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Borges J.L., 1998b, O ścisłości w nauce, [w:] idem, Twórca, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Butor M., 1971, Powieść jako poszukiwanie, tłum. J. Guze, Czytelnik, Warszawa (http://encyklopedia.interia.pl/literatura-swiatowa/newsmichel-butor-powiescfrancuska).
  • Depta H., 2015, Sztuka pytania – pytania sztuki, Kwartalnik Pedagogiczny, 2(236).
  • Gadamer H.-G., 1993, Prawda i metoda, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków.
  • Nussbaum M.C., 2004–2005, Antygona Sofoklesa: konflikt, spojrzenie i uproszczenie, tłum. M. Smulewska, Teologia Polityczna, nr 2 (fragment pracy M.C. Nussbaum, The Fragility of Goodness, rozdz. 3, Sophocles’ Antigone: conflict, vision and simplification)
  • Reut M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  • Reut M., 2014, Sokratejskie pytanie, wyobraźnia narracyjna i światowe obywatelstwo, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 17, nr 2(66).
  • Ricoeur P., 2003, O sobie samym jako innym, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN,
  • Warszawa.
  • Ricoeur P., 1992, Ku hermeneutyce krytycznej, tłum. A. Dutka, Pamiętnik Literacki, 83/1, s. 182–192 (przekład wg: P. Ricoeur, Pour une herméneutique critique, [w:] Du Texte à l’action. Essai d’herméneutique, Edition du Seuil, Paris 1986).
  • Szekspir W., 2003, Hamlet, tłum. J. Paszkowski, Warszawa.
  • Taylor Ch., 2001, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Vernant J.P., 2005, Aux racines de l’homme tragique, rozmowa F. Darge, “Le Monde”, z 14.03.
  • Wierciński A., 2012, Paula Ricoeura antropologiczna hermeneutyka osoby jako l’homme capable, Analiza i Egzystencja, 19.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2183530

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1505-8808-year-2018-volume-21-issue-Specjalny-article-oai_ojs_kwartalniktce_edu_pl_article_169
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.