EN
The political entanglements of education make it an engaged practice as it determines the scope of epistemic, ontological, civilisational, and cultural issues. A significant role in this respect is played by the language of education, which triggers “role enactment.” These two concepts are supposed to reduce cognitive dissonance and ontological discomfort. They also lead to the “blending” of the individual with the socio-political system. The concepts of language and “role enactment” form the most important element of the power-ideology-education triad.
PL
Polityczne uwikłanie edukacji powoduje, że staje się ona działalnością zaangażowaną. Rozstrzyga bowiem o zakresie problemów zarówno epistemicznych, ontologicznych, jak i cywilizacyjno-kulturowych. Znaczącą rolę w tym zakresie odgrywa język edukacji prowadzący w konsekwencji do „działania w roli”. Te dwie kategorie w konsekwencji mają redukować dysonans poznawczy i dyskomfort ontologiczny. Prowadzą także do „stopienia” jednostki z systemem społeczno-politycznym. Kategorie takie, jak język i „działanie w roli” stają się najważniejszymi elementami triady: władza – ideologia – edukacja.