Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 12 | 149-168

Article title

The emperors’ old clothes: Marcus Aurelius’ attiude towards the christianns again

Authors

Content

Title variants

PL
Stare szaty cesarza. Jeszcze raz o stanowisku Marka Aureliusza wobec chrześcijan

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł poświęcony został problemowi postawy i polityki cesarza Marka Aureliusza (panował w l. 161–180 po Chr.) wobec chrześcjian, w oparciu o jego słynny duchowy pamiętnik – funkcjonujący w polskiej literaturze naukowej i kulturze pod tytułem "Rozmyślania". Punktem wyjścia rozważań jest uznawana powszechnie słuszna obserwacja, że Marek Aureliusz był jednym z najbardziej wrażliwych, szlachetnych i prawych ludzi, jacy w przeciągu kilkuwiekowej historii Imperium Romanum zasiadali na tronie cesarskim. U wielu badaczy budził jednak zdziwienie fakt, że to właśnie za rządów tego szlachetnego cesarza-filozofa, człowieka łagodnego i hołdującego, mającemu tak wiele na pierwszy rzut oka wspólnego z filozofią chrześcijańską, stoicyzmowi, doszło do poważniejszych prześladowań chrześcijan, głównie w Galii (Lugdunum, dzisiaj: Lyon) – w roku 177. Niniejszy artykuł jest próbą wyjaśnienia sprzeczności, jak możliwe było, aby człowiek o tak ogromnej wrażliwości i kulturze osobistej mógł pozwolić na wspomniane akty represji.
EN
This article is devoted to the problem of Emperor Marcus Aurelius' (reigned 161-180 after Christ) attitude and policy towards Christians, based on his famous spiritual diary - which has been preserved in Polish scholarly and cultural literature under the title of "Meditations". The starting point for the deliberations is the commonly accepted observation that Marcus Aurelius was one of the most sensitive, noble and upright men to have sat on the imperial throne in the history of the Roman Empire for several centuries. However, many scholars have been surprised to learn that it was during the reign of this noble emperor-philosopher, a gentle man who was a proponent of Stoicism, which at first sight had so much in common with Christian philosophy, that major persecutions of Christians took place, mainly in Gaul (Lugdunum, today: Lyon) in 177. This article is an attempt to explain the contradiction of how it was possible for a man of such great sensitivity and personal culture to allow the aforementioned acts of repression.

Year

Volume

12

Pages

149-168

Physical description

Dates

published
2011

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Birley A.R., Marcus Aurelius. A Biography, London – New York 2000.
  • Burliga B., Polemika i retoryka w dialogu Minucjusza Feliksa ‘Oktawiusz’, Studia Elbląskie 10(2009), pp. 403-411.
  • Cytowska M. and Szelest H., Historia literatury rzymskiej. Okres cesarstwa, Warszawa 1992.
  • Humphries M., Early Christianity, London – New York 2006.
  • Keresztes P., The Massacre at Lugdunum in 177 A.D, Historia 16 (1967), pp. 75–86.
  • Potter D.S., The Roman Empire at Bay AD 180–395, London – New York 2004.
  • Zieliński T., Chrześcijaństwo antyczne, Toruń 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2173138

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2011-volume-12-article-8f33c994-f984-3765-95c3-ca4c983466ae
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.