Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 16 | 109-121

Article title

Ptaki w średniowiecznym dramacie końca świata. Z inspiracji malowidła ściennego, odkrytego w kościele Bożego Ciała w Pręgowie koło Gdańska

Content

Title variants

EN
Birds in the medieval drama of the end of the world

Languages of publication

Abstracts

EN
The article addresses the mural painting in Corpus Christi parish church in Pręgowo near Gdańsk (executed ca. 1350), uncovered and restored at the turn of 2008 and 2009. Here, the codified gothic image of the Last Judgement (Mt 25,31–46), was unexpectedly complemented with the motif of the bird placed in near the head of the man rising from the dead. The author interprets this motif by linking it with the bestiary of demons. Together with other species of animals, it featured in many works of Medieval art, especially the Romanesque monumental sculpture. The fundamental written source for these motifs was the Apocalypse of St. John, while iconographic models were codified by illustrators of Apocalypse-related manuscripts, which inspired the production of infinite richness of animal forms, both realand fantastic, often hybrid creatures. The author studied the Apocalyptic bestiary of evil (including the motifs of birds) many years ago – on the example of the Golden Portal in Malbork Castle (The Fifth and Sixth Angelic Trumpet, Ap 9,1–21), diss. published in 1968; and recently on the Gateway in Bierzgłowo Castle (The Faithful and True Rider, without the Vision of God’s Great Supper, Ap 19,117–18,21), in print. Both monuments of sculpture ofthe Teutonic Knights (last quarter of the 13th c.) the author defines as „un-majestic” compositions of the Last Judgement, different from the commonly executed „majestic” versions that included the dominant element of „Maiestas Domini” (Ap 4,1–9).

Year

Volume

16

Pages

109-121

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Muzeum Zamkowe w Malborku

References

  • Debidour V.-H., Le bestiaire sculpté du Moyen Age en France, Arthaud 1961.
  • Dokumentacja opisowa i fotograficzna prac konserwatorskich dot. gotyckiej polichromii, pobiał i wyprawy zabytkowej w kościele pw. Bożego Ciała w Pręgowie k. Kolbud, Gdańsk, grudzień 2009.
  • Fossi G., Sztuka romańska i gotycka, Warszawa 2006.
  • Jakubowska B., Złota Brama w Malborku. Apokaliptyczne bestiarium w rzeźbie średniowiecznej, Malbork 1989.
  • Kalinowski L., Treści ideowe i estetyczne Drzwi Gnieźnieńskich, w: Drzwi Gnieźnieńskie, t. II, praca zbior. pod red. Michała Walickiego, Wrocław 1959.
  • Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze, Warszawa 2002.
  • Schiller G., Ikonographie der christlichen Kunst, Bd. 5: Die Apokalypse des Johannes, Textteil, Gütersloh 1990.
  • Stierlin H., Le livre de feu. L`Apocalypse et l`art mozarabe (Préface par G. Duby), Genève 1978.
  • Sztuka romańska: architektura, rzeźba, malarstwo, pod red. R. Tomana, fot. A. Bednorz, przekł. z jęz, niem. R. Wolski, Königswinter 2000.
  • Zbirohowska-Kościa G., Freski gotyckie w kościele parafialnym pw. Bożego Ciała w Pręgowie (praca magisterska, Uniwersytet Gdański), Gdańsk 2012.
  • Żarnecki J., Sztuka romańska, (przekł. A. Rożnowska-Sadraei), Kraków 2005.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2151009

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2015-volume-16-article-b895e1fd-16c1-3e6c-a456-30c1ce9b35ec
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.