Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 20 | 269-283

Article title

Odwieczne Słowo Boga i czas w myśli teologicznej Jana Pawła II

Authors

Content

Title variants

EN
The eternal Divine Word and time in the theolgical idea of John Paul II

Languages of publication

Abstracts

EN
„In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God, and (…) the Word became flesh and dwelt among us” (Joh 1,1 – 14). Jesus as the eternal divine Word comes from God and is really God. Jesus` origin, His provenance, is the true „beginning” – the primordial source from which all things come, the „light” and the „time” that makes the world into the cosmos. Consequently, He is making known the terms and the demands, which are necessary to perform in order to receive the „new life” of God and the participation in His heavenly kingdom. Certainly the proclamation of Jesus as the eternal Word of God had in itself the announcement of truth and the understanding of the plan divine with regard to mankind, which had the character of salvation on the aspect of eschatology. In the theological idea of saint John Paul II, what is distinctive in Jezus proclamation about your Father-God, is the „signs of time”, which gave people the possibility to see and understand the situation of daily life in the reality of salvation. If the announcement of Jesus is true, it has to grant for historical reconstruction and has to express his truth on the new dimension of existential. In this situation, the answer of the man of faith has to be the motivation to take up the „deed” of the renovation of self-life and the imitation of God. This constitutes as the Christian thought that the central point of the theological interpretation of the value of salvation is realized – hic et nun – as the historical and existential value of the human life in the right of the kingdom divine. The proclamation of Jesus as the Word of God about the „new life”, presents to man the values of the divine existence. On one hand, it is the gift of freedom and the liberation from sin, where the love of God is absolutely necessary. On the other hand, the „new life” opens for man the space of liberty of life, where God forgives the human offences and the sins, both past and present. Well now the resume of the call to imitate God is the acceptance of the divine gift, which changes the man himself, and all the people, who seek the help and good councils to live the norm divine. These witnesses in the human mentality the consciousness of the existence based on the divine laws, which have in themselves the dimension eschatological.
PL
Jezus Chrystus jako Słowo życia jest tym, który „wychodzi” od Ojca i „przychodzi” na świat, aby objawić ludzkości ukryte od wieków oblicze Boga i obdarzyć Duchem Świętym, co w konsekwencji staje się jednocześnie udziałem człowieka w życiu Boga. W tym kontekście należy dostrzec element nadziei człowieka i jego wizji przyszłości w świetle objawienia Jezusa Chrystusa. Chrystus przychodząc w ludzkim ciele ukazuje sens istnienia ludzkiej egzystencji, w perspektywie Bożego stworzenia i wezwania do zbawienia. Dla Jana Pawła II, Chrystus istniejąc w „czasie i przestrzeni” daje strukturze ludzkiego istnienia możliwość rozeznania wieczności. Jako Światło świata Syn Człowieczy ukazuje specyfikę przestrzeni życia i bogactwo darów Ojca obdarzającego rodzaj ludzki nowym wymiarem egzystencji. Jezus jako Słowo Ojca objawia istniejącą harmonię trynitarną, która emanuje Bożymi darami na świat. Chrystus jako Syn Boży jest Słowem Ojca. Jako Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego, jest Tym, którego Ojciec posłał na świat celem zbawienia każdego człowieka. Bóg Ojciec objawia się – jak naucza Jan Paweł II – przez swojego Syna, Jezusa Chrystusa, który jest Jego Słowem wychodzącym z silenzio, z milczenia. Jezus przychodząc na świat „mówi” ludzkości o swym Ojcu i o dokonujących z „milczenia Boga” wielkich dziełach stwórczych i zbawczych. W Jezusie Chrystusie urzeczywistnia się dar obecności Boga – w Eucharystii. Ten dar nowej „jakości” objawienia się Boga jest wymownym faktem interwencji Boga w historię świata, którego jest on Stwórcą. Jeśli Syn Boży istnieje poprzez swoją egzystencję w wymiarze ziemskim, to nadal pozostaje „objawieniem niebieskim”. Chrystus w pełni solidaryzuje się z człowiekiem i jego ludzką słabością. Dlatego sprawia, że cierpienie i doświadczenie ludzkiej śmierci staje się fundamentem Jego kapłaństwa i sensem Jego własnej Paschy

Year

Volume

20

Pages

269-283

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

author
  • Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej

References

  • Balter L., Jezus Chrystus, Jedyny Zbawiciel świata wczoraj, dziś i na wieki, Communio 2 (1997), s. 125 – 128.
  • Bartnik Cz., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987.
  • Bartnik Cz., Cur Deus homo, w: Bóg człowiekiem, Lublin 1989, s. 347 – 358.
  • Coda P. – Hennecke Ch., La fede, evento e promessa, Roma 2000.
  • Dotolo C., La rivelazione cristiana. Parola, evento, mistero, Milano 2002.
  • Ewertowski S., Transcendencja ludzkiej osoby, w: Veritas Christi liberat. Pod red. K. Parzych-Blakiewicz, P. Rabczyński, J. Wojtkowski, Olsztyn 2014, s. 187 – 202.
  • Faricy R., Building God`s World, New Jersey 1976.
  • Fisichella R., Dio e amore, Commento teologio–pastorale a „Deus caritas est”, Citta del Vaticano 2006.
  • Forte B., Teologia della storia. Saggio sulla rivelazione, l`inizio e il compimento, Milano 1991.
  • Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska „Christus vivit” do młodych i całego Ludu Bożego, Loreto, 25 marca 2019, Poznań 2019.
  • Gagliardi M., La verita e sintetica. Teologia dogmatica cattolica, Siena 2017.
  • Gisel P., La creazione, Genova 1987.
  • Góźdź K., Realność więzi z Chrystusem, w: Teologia i świat osoby, red. Cz. Bartnik, Lublin 2008, s. 30 – 35.
  • Jan Paweł II, Incarnationis mysterium. Bulla ogłaszająca Wielki Jubileusz Roku 2000 (Watykan 29 listopada 1998).
  • Jan Paweł II, Jubileuszowy Rok Odkupienia, Città del Vaticano 1985.
  • Jan Paweł II, Przemówienie na audiencji generalnej „Miłość Boga czeka na odpowiedź człowieka” z 13II2002, L`Osservatore Romano (wersja polska) 4 (2002), s. 13.
  • Jan Paweł II, Przemówienie na audiencji generalnej „«Poszukiwany» przez Boga, człowiek «szuka» Boga” z 5VII2000, L`Osservatore Romano (wersja polska) 1 (2001), s. 34 – 35.
  • Jan Paweł II, Redemptor hominis, Rzym, 4 marca 1979, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2000, s. 6 – 76.
  • Jan Paweł II, Wierzę w Jezusa Chrystusa Odkupiciela (katechezy wygłoszone od 27 sierpnia 1986 do 19 kwietnia 1989), Città del Vaticano 1989.
  • Jan Paweł II, Wierzę w Kościół (katechezy wygłoszone od 10 lipca 1991 do 30 sierpnia 1995), Città del Vaticano 1996.
  • Jan Paweł II, W Imię Przenajświętszej Trójcy ku Wielkiemu Jubileuszowi Roku 2000 (katechezy wygłoszone od 19 listopada 1997 do 21 marca 2001), Città del Vaticano 2002.
  • Johannes Paul II, Der Heilige Geist, St. Ottilien 1993.
  • Kraus G., Nauka o łasce – Zbawienie jako laska. Podręcznik teologii dogmatycznej, Kraków 1999.
  • Królikowski J., Wokół podstaw teologii słowa Bożego, w: In Persona Christi, pod red. K. Góźdź, Lublin 2009, t. I, s. 315 – 330.
  • Morwood M., Understanding God and Jezus in a New Millenium, Mystic 2002.
  • Müller G. L., Chrystologia – nauka o Jezusie Chrystusie. Podręcznik teologii dogmatycznej, Kraków 1998.
  • Penna R., Lettera agli Efesini. Introduzione, versione e commento, Bologna 1987.
  • Pesch R., Il vangelo di Marco, Brescia 1980.
  • Rahner K., Corso fondamentale sulla fede. Introduzione al concetto di cristianesimo, Cinisello Balsamo, Milano 1990.
  • Ratzinger J. – Benoît XVI, Jésus de Nazareth. De l`entrèe à Jèrusalem à la Rèsurrection, Libraîrie Éditrice Vaticane 2011.
  • Ratzinger J., Dio e il mondo, Cinisello Balsamo 2001.
  • Ratzinger J., Voici quel est notre Dieu, Le credo du nouveau pape, Paris 2001.
  • Rychlicki Cz., Bosko-ludzkie misterium chrześcijaństwa, w: In Persona Christi, pod red. K. Góźdź, Lublin 2009, t. I, s. 255 – 277.
  • Scarafoni P., I segni dei tempi. Segni dell`amore, Milano 2002.
  • Schweizer E., Gesŭ la parabola di Dio. Il punto sulla vita di Gesŭ, Brescia 1996.
  • Sewe H.-Minnerath R., La libertà dell`atto di fede, w: Il Concilio Vaticano II. Recezione e attualità alla luce del Giubileo, (a cura di R. Fisichella), Milano 2000.
  • Sienkiewicz E., Osoba ludzka w kontekście encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est”, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 13 (2008), s. 265 – 293.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2148023

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2019-volume-20-article-a89599b8-3bb6-346e-b89c-ad3c35f2b058
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.