Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 12 | 23 | 183-194

Article title

Umasowienie studiów wyższych – postęp czy regres kształcenia

Content

Title variants

EN
The Popularization of Tertiary Education – Progress or Regress of Education

Languages of publication

Abstracts

EN
The article directs criticism at the system of the popularization of higher education and limiting it to quasi-production based on economic and market laws. The main drawbacks of contemporary education include:– a low level of preparing applicants for admission to the university,– test mania,– the elimination of individual contacts (enrollment interviews) with applicants for admission to the university during enrollment,– reducing requirements towards the students studying,– lowering the level of lectures and tutorials.
PL
W artykule poddaję krytyce system umasowienia studiów i sprowadzenie ich do quasi-produkcji opartej na prawach ekonomiczno-rynkowych. Do głównych mankamentów współczesnego kształcenia zaliczam:– niski poziom przygotowania kandydatów na studia,– testomanię,– wyeliminowanie indywidualnych kontaktów (rozmów kwalifikacyjnych) z kandydatami na studia podczas rekrutacji,– obniżenie wymagań wobec studiujących studentów,– obniżenie poziomu wykładów i ćwiczeń.

Year

Volume

12

Issue

23

Pages

183-194

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Nauk o Wychowaniu

References

  • Denek K., Ku poprawie jakości uniwersyteckiej edukacji, w: Edukacja jutra, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012.
  • Duda R., Spotkanie u św. Anny a uniwersytety, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
  • Gajda J., Obniżenie poziomu życia naukowego, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society, red. E. Syrek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.
  • Możdżeń J., Edukacja jako produkt. O przyszłości uniwersytetów, w: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, red. J. Szempruch, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
  • Olbrycht K., Odpowiedzialność reprezentantów nauk o wychowaniu w świetle nauczania Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
  • Pelczar A., Odpowiedzialność uniwersytetów za staranną edukację narodu, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
  • Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
  • Przemówienie Ojca Świętego Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
  • Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
  • Szymański M., Czas dla księgowych, „Nowa Szkoła” 2010.
  • Thieme J., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1196688

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2013-volume-12-issue-23-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_513
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.