Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 13 | 28 | 33-49

Article title

Przedsiębiorczość uczelni wyższej jako wyzwanie współczesności – kierunki zmian

Content

Title variants

EN
Enerpreneurship of the University as the Challenge of Modernity – The Trends of Changes

Languages of publication

Abstracts

EN
Higher education undergoes constant changes triggered by various global, international, national and regional forces. Diverse factors contributed to the transition from a traditional model of university towards a model of entrepreneurial university. Therefore, the following questions have become crucial: What factors have contributed to a paradigm shift in the direction of the entrepreneurial model of higher education? What are the main features of  the entrepreneurial university? What changes in the functioning of university can arise after the introduction of the model of entrepreneurial university? The aim of this paper  is provide answers to these questions.
PL
Szkolnictwo wyższe podlega nieustannym zmianom ze względu na działanie zróżnicowanych wpływów o charakterze globalnym, międzynarodowym, krajowym oraz regionalnym. W wyniku oddziaływania różnorodnych czynników następuje przejście od tradycyjnego modelu uniwersytetu w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego. W związku z powyższym istotne staje się określenie: Jakie czynniki przyczyniły się do zmiany modelu uczelni wyższej w kierunku modelu przedsiębiorczego? Czym charakteryzuje się model przedsiębiorczy uniwersytetu? Jakie zmiany w funkcjonowaniu uczelni wyższej mogą wynikać z wprowadzenia modelu przedsiębiorczego? Celem publikacji jest odpowiedź na te pytania.

Year

Volume

13

Issue

28

Pages

33-49

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Wydział Lekarski, Katedra Pedagogiki

References

  • Antonowicz D., Przyszłość uniwersytetu, jego kształtu, funkcji i wzorów działania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 21 (2003) 1.
  • Biały K., Szkolnictwo wyższe w Polsce w warunkach rynkowych a proces budowani społeczeństwa opartego na wiedzy – kilka uwag krytycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 28 (2006).
  • Boguski J., Od uniwersytetu tradycyjnego do uniwersytetu przyszłości, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 33 (2009) 1.
  • Cylkowska-Nowak M., Geneza i rozwój szkolnictwa wyższego w Europie i na świecie, w: Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2004.
  • Jóźwiak J., Model uczelni przedsiębiorczej a model tradycyjny – doświadczenia polskie, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 21 (2003) 1.
  • Leja K., Uniwersytet: tradycyjny – przedsiębiorczy – oparty na wiedzy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 28 (2006) 2.
  • Malewski M., Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” (1998) 1.
  • Maliszewski T., Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym w kontekście wyzwań współczesności, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 29 (2007) 1.
  • Marszałek A., Rola uczelni w regionie, Difin, Warszawa 2010.
  • Pachociński R., Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2004.
  • Przemiany szkolnictwa wyższego u progu XXI wieku, red. Z.P. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 1999, s. 46.
  • Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2004.
  • Suspitsyna T., Higher Education for Economic Advancement and Engaged Citizenship: An Analisis of the U.S. Department of Education Discourse, „The Journal of Higher Education”, 83 (2012) 1.
  • Theime J.K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Difin, Warszawa 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1198818

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2014-volume-13-issue-28-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_21
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.