Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 13 | 28 | 187-202

Article title

Przedsiębiorczość jako wartość dla organizacji i jednostki. Jak uczelnie mogą rozwijać postawy przedsiębiorcze wśród studentów

Authors

Content

Title variants

EN
Entrepreneurship as a Value for Organizations and Individuals. How Universities can Develop Entrepreneurial Attitudes Among their Students

Languages of publication

Abstracts

EN
The purpose of this article is to present major features and key components of entrepreneurship as a construct and  the priceless value both for individuals and different types of organizations. Entrepreneurship  is a specific dimension of management which cannot be perceived only as a way to promote launching new businesses. The article highlights the role of universities in the process of gaining new skills and qualifications. Universities should be the right place for people who want to develop their entrepreneurial attitudes. This paper analyses several   examples of activities offered to students of the Faculty of Management at the University of Łódź, thanks to which they can face new opportunities and create their own professional attitudes.
PL
Celem artykułu  jest zaprezentowanie aspektu przedsiębiorczości jako wartości cennej zarówno dla jednostki, jak i dla różnorodnych organizacji. Przedsiębiorczość, jako wymiar zarządzania, nie może być jedynie ograniczana do promowania działań zmierzających do założenia własnej działalności gospodarczej, ale powinna wkraczać w sferę nabywania nowych umiejętności i kwalifikacji. Uczelnia powinna być dobrym miejscem na rozwijanie postaw przedsiębiorczych jednostek, a w artykule zostały opisane przykłady działań podejmowanych na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, dzięki którym studenci otrzymują różnorodne możliwości rozwoju i podstawy do kreowania własnej przestrzeni zawodowej.

Year

Volume

13

Issue

28

Pages

187-202

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

author
  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem

References

  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  • Borowiec M., Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 321-332.
  • Brzozowski T, „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2007/3, s. 196-203.
  • Cieślik J., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na poziomie akademickim, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 71-80.
  • Crozier M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu, PWN, Warszawa 1993.
  • Drucker P., Praktyka zarządzania, PWE, Kraków 1998.
  • Delors J., Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.
  • Ekonomika i zarządzanie małą firmą, red. B. Piasecki, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  • Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
  • Kraśnicka T., Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Marszałek A., Uniwersytet przedsiębiorczy jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku, „Przegląd Organizacji” 2008/9, s. 9-22.
  • Robbins S.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Stoner J.A.F., Freeman E.R., Gilbert D.R. Jr, Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1962.
  • Sikorski Cz., Wolność w organizacji. Humanistyczna utopia czy prakseologiczna norma?, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, Łódź 2000.
  • Sikorski Cz., Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
  • Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • Sikorski Cz., Kultury świata – kultury organizacji: zapiski z podróży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
  • Trompenaars F., Kultura innowacji. Kreatywność pracownika a sukces firmy, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2007.
  • Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9, s. 246-257.
  • Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 120-127.
  • Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, s. 10-23.
  • <http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1452:santander-universidades-inwestujemy-w-nauke&catid=24&Itemid=119> (dostęp: 07.02.2014).
  • http://etc.online.uni-marburg.de/etc1/010.pdf Röpke J., The Entrepreneurial University. Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy, Märburg 1998. (dostęp: 07.02.2014).
  • Materiały udostępnione przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, zgromadzone w trakcie realizacji projektu „Własna firma krok po kroku”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1198791

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2014-volume-13-issue-28-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_31
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.