Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 14 | 31 | 113-124

Article title

Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki zyskującego w ostatnim czasie na popularności nowego modelu nauczania nazwanego konektywizmem. Autorka prezentuje, na czym polega kształcenie oparte na konektywizmie, i wyjaśnia, czym ono się różni od wcześniej funkcjonujących paradygmatów – behawioryzmu, kognitywizmu i konstrukcjonizmu. W publikacji zawarto również krytykę konektywizmu, wraz z próbą wskazania, jakie zagrożenia oraz wątpliwości rodzi upowszechnienie tego typu edukacji.

Year

Volume

14

Issue

31

Pages

113-124

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • AGH w Krakowie

References

  • Batorowska H., Konektywizm w kontekście kształcenia kompetencji informacyjnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2012.
  • Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
  • Bauerlein M., The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future, Penguin/Tarcher, New York 2001.
  • Bulira W., Konstruktywizm społeczny Charlesa Taylora, w: Charlesa Taylora wizja nowoczesności. Rekonstrukcje i interpretacje, red. Ch. Garbowski, J. Hudzik, J. Kłos, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.
  • Driscoll M., Psychology of Learning for Instruction, MA, Allyn & Bacon, Needham Heights 2000.
  • Gonzalez C., The Role of Blended Learning in the World of Technology, 2004, <http://www.unt.edu/benchmarks/archives/2004/september04/eis.htm>.
  • Gregorczyk G., Konektywizm – model uczenia się w epoce cyfrowej, w: E-learning wyzwaniem dla bibliotek, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.
  • Kołodziejczyk W., Edukacja 2.0 – wyzwaniem dla współczesnej szkoły, <http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2010/02/edukacja-20-wyzwaniem-dla- wspoczesnej.html>.
  • Levy P., Collective Inteligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Persues Books, Cambridge 1997.
  • M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu, red. L. Hojnacki, Think Global sp. z o.o.,Warszawa 2011.
  • Morbitzer J., Szkoła w pułapce internetu, 2010, <http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/morbitz.pdf>.
  • Nietzsche F., Niewczesne rozważania, Zielona Sowa, Kraków 2003.
  • Ogburn W., Hipoteza opóźnienia kulturowego, w: Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania i J. Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
  • Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, 2001, <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digita %20Immigrants%20-%20Part1.pdf>.
  • Sawiński J., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077> (dostęp: 24.05.2015).
  • Siemens G., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, 2004, <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>.
  • Sparrow B., Liu J., Wegner D.M., Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips, „Science” 2011, vol. 333.
  • Stawiński P., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-sie>.
  • Stephenson K., What Knowledge Tears Apart, Networks Make Whole, 2004, <http://www.netform.com/html/icf.pdf> (dostęp: 26.05.2015).
  • Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, IFiS PAN, Warszawa 2012.
  • Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  • Wenta K., Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1198518

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2015-volume-14-issue-31-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_564
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.