Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 15 | 34 | 195-210

Article title

Przedsiębiorczość oraz kreatywność jako kompetencje społeczne wymagane na różnych kierunkach kształcenia akademickiego

Authors

Content

Title variants

EN
Entrepreneurship and creativity as social competences required in various university subjects

Languages of publication

Abstracts

EN
Research Objective: The aim of the paper is the description of the way of understanding of entrepreneurship and creativity, which are described as social competences. The description is based on the analysis of the documents, which described learning outcomes of various educational fields and a few university subjects. The understanding of these competences is the basis for designing the educational process towards these outcomes. The Research Problem and Methods: The research problem was to state the differences and similarities in the understanding of entrepreneurship and creativity, which are described as social competences in various educational fields and a few university subjects. The second problem was to state the extent to which these attitudes are connected with the character of education of a given university subject. The methods chosen for the research were document analysis and qualitative content analysis. The Process of Argumentation: This paper shows the results of the content analysis of social competence on various fields of education and on a few chosen studies of different universities.Research Results: The results of the analysis show that entrepreneurship and creativity are seen in rather general terms in almost all fields of education. Most commonly, the entrepreneurship is understood as shaping students' awareness of the importance of taking action and bearing its subsequent consequences. Creativity, in its turn, is associated with shaping the convictions of how important it is to improve one's personal and vocational competences. The analysis of social competences in the chosen university subjects shows that the understanding of entrepreneurship and creativity is similar. However, next to the importance of personal convictions (cognitive component), students' skills and behaviour patterns (behaviour component) are given much emphasis. The features and skills of entrepreneurial and creative people are also given considerable attention in both terms. The study of the way that these two attitudes are understood shows that the university subjects best adjusted to the character of education are: economics, musical studies (conducting) and pedagogical studies. Creating a more specific description of social competences, adjusted to the character of a given university subject, will certainly benefit teachers responsible for shaping the educational process. When the description of entrepreneurship and creativity as attitudes is too general, it may cause their marginalization in the educational process. Conclusions, Innovations and Recommendations: The conclusion is crowned with an appeal for further research focused on the connection between the formal description of social competences and their practical implementation by teachers in the educational process. 
PL
Cel naukowy: Celem artykułu jest opis sposobu rozumienia przedsiębiorczości oraz kreatywności jako kompetencji społecznych na podstawie analizy dokumentów opisujących obszarowe i kierunkowe efekty kształcenia. Stanowią one bowiem podstawę projektowania procesu kształcenia dla danego obszaru i kierunku.Problem i metody badawcze: Problem badawczy dotyczył określenia różnic i podobieństw w rozumieniu przedsiębiorczości oraz kreatywności jako kompetencji społecznych opisanych w różnych obszarach i kierunkach kształcenia, a następnie ustalenie stopnia powiązania tych postaw ze specyfiką kształcenia na danym kierunku. W tym celu zastosowano metodę analizy dokumentów oraz jakościową analizę treści.Proces wywodu: W artykule przedstawione zostały wyniki analizy treści kompetencji społecznych we wszystkich obszarach kształcenia, a także analizy kompetencji społecznych na wybranych kierunkach kształcenia różnych uczelni wyższych.Wyniki analizy naukowej: Wyniki analizy wskazują, że w prawie wszystkich obszarach kształcenia oba pojęcia są rozumiane bardzo ogólnie. Najczęściej wskazuje się w nich związek przedsiębiorczości z kształtowaniem przekonań studentów o ważności podejmowania działań i odpowiedzialności za nie. Kreatywność jest natomiast wiązana z kształtowaniem przekonań o ważności doskonalenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Analiza na poziomie kierunkowych efektów kształcenia ukazała podobny sposób rozumienia przedsiębiorczości i kreatywności, choć obok kształtowania przekonań (komponent poznawczy) pojawił się też akcent na umiejętności i zachowania studentów (komponent behawioralny). W obu pojęciach zwrócono też uwagę na cechy i umiejętności osób przedsiębiorczych i kreatywnych. Sposób rozumienia obu postaw najbardziej dostosowany był do specyfiki kształcenia na kierunkach: ekonomia, dyrygentura oraz pedagogika. Dostosowanie opisu kompetencji społecznych do specyfiki kształcenia na danym kierunku stwarza bardziej przejrzyste ramy dla projektowania procesu kształcenia przez nauczycieli. Zbyt ogólnikowy opis obu postaw może powodować, że są one marginalizowane w procesie kształcenia.Wnioski, innowacje, rekomendacje: Wnioski kończy postulat prowadzenia dalszych badań dotyczących związku między opisem kompetencji społecznych w dokumentach a ich rzeczywistą realizacją w procesie kształcenia przez nauczycieli.

Year

Volume

15

Issue

34

Pages

195-210

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wydział Lekarski, Katedra Pedagogiki

References

  • Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, 2010. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
  • Czerepaniak-Walczak M., 2013. Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej. W: M. Czerepaniak-Walczak red. Fabryka dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 29-56.
  • Dorocki S., Borowiec-Gabryś M., 2014. Problematyka przedsiębiorczości w programie studiów realizowanych w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 65-80.
  • Klim-Klimaszewska A., 2007. Twórcza aktywność. W: T. Pilch, D. Adamczyk red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.6. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 833-841.
  • Kulig-Moskwa K., Strzelczyk A., 2014. Postawy i zachowania przedsiębiorcze studentów na przykładzie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu – wyniki badań własnych. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 81-94.
  • Marcisz J., 2014. Wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego a kształtowanie postaw przedsiębiorczych w odczuciu młodzieży akademickiej. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 203-220.
  • Marszałek A., 2012. Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów. E-mentor nr 3 (45) www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/932 [dostęp: 02.12.2013].
  • Myers D.G., 2003.Psychologia społeczna, przekł. A. Bezwińska-Walerjan. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Nawrat D., 2014. Sylwetka innowacyjnego menedżera w oparciu o biografie edukacyjne menedżerów. W: E. Dubas. J. Stelmaszczyk red. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 59-97.
  • Piecuch T., 2010. Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
  • Podgórny M, 2009. Kompetencje edukacyjne z perspektywy zarządzania wiedzą. W: A. Szerląg red., Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Wydawnictwo „Atut”.
  • Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC).
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 w sprawie Krajowych Ram kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, DZ. U. Nr 253, poz. 1520.
  • Stachowiak B., 2009. Kompetencje kluczowe studentów w kontekście oczekiwań społeczeństwa informacyjnego W: A. Szerląg red., Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Wydawnictwo „Atut”.
  • Szmidt K.J., 2007. Twórczość. W: T. Pilch, D. Adamczyk red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.6. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 841-850.
  • Szmidt K.J., 2013. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II poszerzone. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
  • Szumilas K., 2005. O nauczaniu twórczości w obliczu jej ambiwalencji. W: K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska red. Psychopedagogika działań twórczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 21-27.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1198076

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2016-volume-15-issue-34-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_589
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.