Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 15 | 35 | 335-344

Article title

Uniwersytet czy uczelnia zawodowa? Uwagi o nauczaniu sprzedaży

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Celem referatu jest próba podzielenia się autora – jako doświadczonego nauczyciela akademickiego – uwagami związanymi z prowadzeniem zajęć ze studentami z szeroko pojętej problematyki sprzedaży na rynkach międzynarodowych (handel zagraniczny, podstawy biznesu międzynarodowego i inne).PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przyjętą metodą badawczą jest forma opisowa. Autor w sposób szczegółowy dzieli się przemyśleniami dotyczącymi swoistego konfliktu między wyzwaniami stojącymi przed współczesnym uniwersytetem a rzeczywistymi oczekiwaniami studentów.PROCES WYWODU: W artykule zostaje zdefiniowana następująca hipoteza badawcza: brak realizacji potrzeb edukacyjnych studentów (związanych z potrzebami odchodzenia od rozbudowanych teorii naukowych na rzecz praktycznych elementów przekazywanej wiedzy przez nauczycieli akademickich) może skutkować spadkiem zainteresowania studentów niektórymi kierunkami/specjalizacjami studiów wyższych.WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Rozważania autora bazują na obserwacji uczestniczącej, która była prowadzona w trakcie zajęć dydaktycznych o tematyce sprzedaży zagranicznej.WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioskować należy, iż pomimo obaw związanych z koniecznością częściowego modyfikowania programów studiów na rzecz większej liczby zajęć związanych z praktyką gospodarczą uniwersytety nie przekształcą się w uczelnie zawodowe, zachowają swoją tożsamość i pozostaną wierne swojej misji.

Year

Volume

15

Issue

35

Pages

335-344

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Handlu Zagranicznego

References

  • Bauman, T. (1998). Spór o ideę i kształt uniwersytetu. Forum Oświatowe, t. 1, 16-17.
  • Chrzan, E. (2014). Marketing a selling. Etyka a efektywność. Studia Ekonomicz¬ne, 180, 67-77.
  • Cwynar, K.M. (2005). Idea uniwersytetu w kulturze europejskiej. Polityka i Społeczeństwo, 2, 46 59.
  • Gwarek, A., Samitowska, W. i Smoguła, M. (2014). Zderzenie pokoleń a rynek pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, rola kapitału ludzkiego w rozwoju społeczno gospodarczym re¬gionu, 114, 127-142.
  • Heller, M. (2012). Śmierć uniwersytetów. Pozyskano z: <https://www.tygo-dnikpowszechny.pl/smierc uniwersytetow-16535> (dostęp: 10.05.2016).
  • Hillmert, S. i Jacob, M. (2003). Social inequality in higher education. Is vocational training a pathway leading to or away from university? European Sociological Review, 19(3), 319-334.
  • Kim, W.C. i Mauborgne, R. (2005). Blue Ocean Strategy. Harvard: Harvard Business School Press.
  • Marody, M. (2014). O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. Nauka, 2, 27-32.
  • Nybom, T. (2003). The Humboldt Legacy: Reflections on the Past, Present, and Future of the European University. Higher Education Policy, 16(2), 141-159.
  • Płaziak, M. i Rachwał, T. (2014). Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia). Horyzonty Wychowania, 13(26), 249-266.
  • Sałek, P. (2015). Etyka w sprzedaży produktów finansowych. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, vol. 18, 1, 95-101.
  • Shavit, Y. i Muller, W. (2000). Vocational secondary education. European Societies, 2(1), 29-50.
  • Sułkowski, Ł. (2013). Transformacje kulturowe współczesnych uczelni wyższych. Zarządzanie w XXI wieku. Menedżer innowacyjnej organizacji, Część I, 23-31.
  • Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, 7-18.
  • Szwajca, D. (2014). Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa wobec sprzeczności oczekiwań interesariuszy. Studia Ekonomiczne, 202, 90-99.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U., 2005 nr 164, poz. 1365.
  • Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.
  • Zakowicz, I. (2012). Idea uniwersytetu Wilhelma von Humboldta – kontynuacja czy zmierzch? Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 62-74.
  • Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10-23.
  • Zysk, W. (2014). Sprawiedliwość i odpowiedzialność w działalności przedsiębiorstw – pokryzysowe next steps. Prakseologia, 156, 107-133.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1198439

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2016-volume-15-issue-35-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_763
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.