Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 18 | 47 | 33-43

Article title

Rodzina w życiu uczonych w świetle wybranych egodokumentów

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY:Celem publikacji jest ukazanie rodziny  i jej znaczenia w  kształtowaniu przyszłych uczonych. Zasygnalizowane w tekście historie rodzinne, wpisują  się w prowadzone badania nad pamięcią historyczną, która została nazwana w literaturze przedmiotu pamięcią autobiograficzną.PROBLEM I METODY BADAWCZE:Podstawowym problemem rozważań jest ukazanie rodziny  jako instytucji  ważnej w procesie wychowania i kształcenia. Refleksję na ten temat sprowadzam do  poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania:  Jak zapamiętani zostali rodzice?  Jakie wartości zostały przekazane przez rodzinę? Jaki był udział  rodziców w  edukacji  wskazanych w artykule uczonych? Metodą zastosowaną w opracowaniu jest analiza historyczno-pedagogiczna egodokumentów. PROCES WYWODU: Proces wywodu składa się z kilku etapów: 1. Omówienie wykorzystywanych źródeł i ich wartości poznawczej, 2.  Przedstawienie autorów źródeł, co jest konieczne ze względu na odczytanie ich wartości poznawczej. 3. Prezentacja  przykładów mówiących o znaczeniu rodziny w kształtowaniu przyszłych uczonych. Mam świadomość, że problem zawarty w tytule tekstu wymaga dalszych badań.WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:Przeprowadzone analizy potwierdzają słuszność założenia, ze rodzina odgrywa  ważną rolę  w procesie wychowania i kształtowania określonych postaw. Szczególne zadania w tych procesach  przypadają, jak wykazali autorzy egodokumentów, rodzicom. Nie bez znaczenia dla kształtowania postaw ma atmosfera wychowawcza rodziny, a szczególnie relacje między rodzicami.WNIOSKI: Wnioski sprowadzają się nie tylko do  zaprezentowania wiedzy o  przeszłości polskiej rodziny na wybranych przykładach. To przede wszystkim ukazanie sprawdzonych teorii wychowania, które  potwierdzają skuteczność oddziaływań rodziny na dalsze losy swoich dzieci i ich miejsce w nauce. Z analiz tych wyłania się obraz środowisk rodzinnych, w których wybitni uczeni  wychowywani byli w szacunku do wiedzy, określonych wartości, prawd wiary. 

Year

Volume

18

Issue

47

Pages

33-43

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Historii Myśli Pedagogicznej

References

  • Czermińska M. ( 2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
  • Czermińska M. (2009). O autobiografii i autobiograficzności. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
  • Falski M. (2007). Z okruchów wspomnień, oprac. i przypisy M. Kossecka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Gadacz T. Milerski B. (2002). Meysztowicz Walerian. W: Encyklopedia PWN: Religia, t. 6, red. T. Gadacza i B. Milerskiego. Warszawa: PWN.
  • Górski K. (1995). Pamiętniki, Toruń: Wydawnictwo Comer.
  • Górski K. (2003), Autobiografia naukowa. W: Sierdzan W. (red.), Homines et historia. Toruń: Wydawnictwo UMK.
  • Grzybowski S. (1999). Wspomnienia, Kraków: Kantor Wydaw. „Zakamycze”.
  • Gusdorf G. (2009), Warunki i ograniczenia autobiografii. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 19-46.
  • Jankowska M. (2004). Irena Sławińska - teoretyk literatury, profesor KUL, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/irena-slawinska-19132004/ (dostęp 25 04. 2019).
  • Julkowska V. (2012). Między pamięcią a historią. Przypadek historii rodzinnych, Sensus Historiae, 1, 77-92.
  • Kalembka S. (2009). Urywki wspomnień, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kolankowski L. (2012). Ludwik Kolankowski 1882–1956. Zapiski pamiętnikarskie, do druku przygot., wstępem i przypisami opatrzyła S. Grochowina, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Kujawska M. Skórzyńska I., Teusz G. (red.) (2009). Rodzina - Tożsamość-Pamięć. Poznań: Wydaw. Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
  • Lanckorońska K. (2005). Szkice wspomnień, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
  • Lutosławski W. (1933). Jeden łatwy żywot, Warszawa: F. Hoesick „Monolit”.
  • Maruszewski T. (2005). Pamięć autobiograficzna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Meysztowicz W. (2012), Gawędy o czasach i ludziach, Łomianki: Wydawnictwo LTW.
  • Mysłakowski Z. (1967). Zatracone ścieżki, zagubione ślady, Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Okoń W. (2005). Samo życie osiemdziesięciolatka z autobiografia naukową autora, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Pawelczyk A. (2018). Irena Sławińska. Nauczycielka literatury i zasad dobrego życia. https://kurierlubelski.pl/irena-slawinska-nauczycielka-literatury-oraz-zasad-dobrego-zycia/ar/13759343 (dostęp 10. 04. 2019).
  • Pigoń S. (1968). Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Ricour P. (2005). Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, przełożyła P. Bobowska-Nastarzewska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  • Salmonowicz S. (2014). „ Życie jak osioł ucieka…”. Wspomnienia, Bydgoszcz - Gdańsk: Państwowy Instytut Badawczy.
  • Serczyk J. (1999), Minęło życie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Sławińska I. (1998), Szlakami moich wód…. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.
  • Suchmiel J. (1998). Refleksje nad wychowaniem w rodzinie w „Zapiskach do Autobiografii” Władysława Tatarkiewicza. Zeszyty Naukowe WSP Bydgoszcz. Studia Pedagogiczne, 34, 145-155.
  • Szulakiewicz W. (2012a). Rodzina w życiu wybitnych uczonych - przykład Kazimierza Twardowskiego (1866-1938). Wychowanie w Rodzinie, 8, 179-191.
  • Szulakiewicz W. (2012b). Opowiadając o sobie. Obraz dzieciństwa we wspomnieniach wybitnych ludzi. W: Karpus Z. Radomski G. Strzelecki M. (red.), W kręgu historii, politologii i edukacji: studia i szkice dedykowane profesorowi Witoldowi Wojdyle. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 889-911.
  • Szulakiewicz W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16, 65-84.
  • Szulakiewicz W. (red.), (2016). Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Śródka A. (1995). Uczeni polscy XIX- XX stulecia, T. II, Warszawa: Wydawnictwo Aries.
  • Tatarkiewiczowie T. i W. (2011). Wspomnienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Tomaszewski T. (1996). Pejzaż psychologiczny. Warszawa: WIP.
  • Twardowski K. (1997). Dzienniki, t. 1-2. Warszawa - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Żygulski K. (1994). Jestem z lwowskiego etapu… . Warszawa: „Instytut Wydawniczy Pax”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1196740

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1643-9171-year-2019-volume-18-issue-47-article-oai_horyzonty_ignatianum_edu_pl_article_1755
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.