Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2004 | 2 | 4 (6) | 122-134

Article title

Marketingowa koncepcja w opiece zdrowotnej - kontrowersje i specyfika

Authors

Content

Title variants

EN
Marketing Concept in Health-Care Sector - Controversy and Specifics

Languages of publication

Abstracts

EN
Since the controversial article entitled "Broadening the Concept of Marketing" written by Kotler and Levy, arguments continue to abound as to the extent and success of the marketing in health-care sector. This article identifies the core critical issues addressed to marketing concept and explores the inherent difficulties of using marketing in health care. The study also presents the findings of a regional survey conducted to determine the degree of acceptance of marketing instruments in the practice of health-care units. The article concludes that marketing needs to be tailored to the particular culture of health-care sector rather than copied from the corporate sector and should emphasise clients' needs and the development of agreed quality indicators.
PL
W prezentowanym artykule autorka omawia zasadnicze kwestie związane z adaptacją marketingu w obszarze usług opieki zdrowotnej. Punktem wyjścia do rozważań są kontrowersje wokół rozszerzania koncepcji marketingu na ochronę zdrowia. Autorka wskazuje na specyfikę tego obszaru badawczego i jej konsekwencje dla działań marketingowych. Egzemplifikację empiryczną stanowią wyniki badań, jakie zostały przeprowadzone na 126 zakładach opieki zdrowotnej regionu zachodniopomorskiego. Ich przedmiotem był zakres zastosowania instrumentarium marketingu w działalności publicznych i niepublicznych placówek ochrony zdrowia.

Keywords

Year

Volume

2

Issue

Pages

122-134

Physical description

Dates

published
2004

Contributors

author

References

  • Dietrich, A.R., Osak M. 2002. Reforma refonny zdrowotnej w Polsce. Diagnoza wstępna. Polityka Społeczna, nr 10.
  • Infomator statystyczny ochrony zdrowia Województwa Zachodniopomorskiego za 2002 r., lipiec 2003. Szczecin-Koszalin: Zachodniopomorskie Centrum Organizacji i Promocji Zdrowia, s. 60.
  • Kodeks Etyki Lekarskiej. Uchwała nr 18/98/11 Naczelnej Izby Lekarskiej z dnia 25 kwietnia 1998 roku.
  • Kolter, P., Clarke, R. 1987. Marketing for health care organizations, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Kolter, P., Levy. S. 1969. Broadening the concept of marketing. Journal of Marketing, Vol. 33, No. 1, s. 10-15.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Art. 68 Praw ekonomicznych, społecznych i kulturalnych. Koronkiewicz, A. (red.) 1997. Terminologia, definicje i wymogi jednostek organizacyjnych w systemie opieki zdrowotnej na różnych szczeblach zarządzania, Warszawa: Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia.
  • Polski Słownik Medyczny 1981. Warszawa: PAN, PZWL.
  • Raport o sytuacii w ochronie zdrowia Województwa Zachodniopomorskiego. 2002. Szczecin: Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
  • OECD Health Data 2004. www.occd.org.
  • Razzouk, N. Y., Brown, S. W. 1994. The distinctive marketing roles of physician office managers and staff. Journal of Health Care Marketing, Vol. 4, No. 2, s. 9.
  • Rudawska, I. 2003. Pacjent - klient na rynku usług zdrowotnych. Marketing i Rynek, nr 1.
  • Sobiech. J. 1990. Warunki wyboru ekonomiczno-finansowych mechanizmów kierowania opieką zdrowotną, Zeszyty Naukowe. Zeszyt 109, Seria II, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Tabin, K. 2003. System komunikacji na rynku usług medycznych. Marketing i Rynek, nr 6. s. 24.
  • Upton. R. 1997. Consumer-driven health care marketing. Managed Care Quartely, Vol 5, Part 1, s. 26.
  • Ustawa z dnia 6 lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z późniejszymi zmianami. (Dz. U. Nr 28, poz. 153).
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr. 104. poz. 661).
  • Young. A. 1996. Marketing: a Flawed Concept Whten Applied to Health Care? British Journal of Nursing, Vol. 5, No. 15.
  • Zaltman. G. Vertinsky. I. 1971. Health service markteting: a suggested model. Journal of Marketing, Vol. 35, s. 19-27.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32104791

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2004-volume-2-issue-4__6_-article-bwmeta1_element_ceon_element-9c045fae-2b77-3d88-8013-c7b7a5d0e29c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.