Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 5 | 3(17) | 50-62

Article title

Nowe trendy w ekonomii i zarządzaniu. Znaczenie koncepcji sieci dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej

Authors

Content

Title variants

EN
New trends in economy and management: The meaning of the concept of network for the development of social entrepreneurship

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents and discusses the concept of social entrepreneurship and social co-operatives that are the form of social ventures. The starting point for the discussion on social entrepreneurship is the impact of entrepreneurship on poverty alleviation and unemployment reduction. Stimulating entrepreneurship is one of the forms of active social policy. Although the notion of entrepreneurship usually makes us think about for-profit sector, "nonprofit" and "entrepreneur" do not have to be antithetical. Entrepreneurship is also a social activity and entrepreneurs are motivated not only by the economic factors but also by a willingness to change the world for better. The aim of the social co-operatives is work and social activation of the unemployed that are in the most difficult situation on the labour market. To understand what factors determine the outcomes of social co-operatives, empirical research on seven Silesian social co-operatives has been conducted. The study was based on a multiple case design. Factors connected with the environment that may affect outcomes have been presented. The concept of networking has been applied to the discussion on social co-operatives.
PL
Celem artykułu jest zaprezentowanie idei przedsiębiorczości społecznej oraz spółdzielni socjalnych, które stanowią formę przedsięwzięć społecznych. Punktem wyjścia do rozważań podjętych w artykule jest przekonanie o pozytywnym wpływie przedsiębiorczości na problemy ubóstwa i bezrobocia. Stymulowanie przedsiębiorczości może być jedną z form aktywnej polityki społecznej państwa. Mimo iż pojęcie przedsiębiorczości kojarzy się z sektorem gospodarczym, nastawionym na zysk, terminy takie jak "non-profit" i "przedsiębiorca" nie muszą się wykluczać. Przedsiębiorczość to także działalność społeczna, a przedsiębiorcy mogą być motywowani nie tylko przez czynniki ekonomiczne, lecz także chęć zmiany świata na lepsze. Istotą działania spółdzielni socjalnych jest aktywizacja osób, które mają największy problem z funkcjonowaniem na rynku pracy. W celu zrozumienia, jakie czynniki warunkują wyniki osiągane przez spółdzielnie socjalne, zostały przeprowadzone badania empiryczne obejmujące grupę siedmiu takich organizacji z terenu Województwa Śląskiego. Badania przeprowadzono w oparciu o metodologię studium przypadku. W artykule zaprezentowano czynniki mogące determinować wyniki spółdzielni związane z otoczeniem. Omówiono także możliwość zastosowania koncepcji sieci w odniesieniu do spółdzielni.

Keywords

Year

Volume

5

Issue

Pages

50-62

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

author
  • Ktedra Zarządzania Publicznego, Akademia Ekonomiczna w Katowicach

References

  • Agranoff, R. i M. McGuire. 2001. Big Questions in Public Network Management Research. Journal of Public Administration Research and Theory, vol. 11, nr 3, s. 295-326.
  • Alvord, S. H., Brown, D. L i Ch. W. Letts. 2003. Social Entrepreneurship and Societal Transformation. An exploratory study. The Journal of Applied Behavioral Science, vol. 40, nr 3, s. 260-282.
  • Arnit, R., Glosten, L. i E. Muller. 1993. Challenges to theory development in entrepreneurship research. Journal of Management Studies, vol. 30, nr 5, s. 815-834.
  • Castells, M. 2000. The Rise of the Network Society: Economy, Society and Culture, Cambridge: Blackwell.
  • Chrisman, J. J., Bauerschmidt, A. i Ch. W. Hofer. 1998. The determinants of new venture performance: An extended model. Entrepreneurship: Theory & Practice, vol. 23, nr 1, s. 5-29.
  • Demirdijan, Z. S. 2007. Social Entrepreneurship: Sustainable Solutions to Societal Problems. Journal of American Academy of Business, vol. 11, nr 1, s. 1.
  • Dess, J. G. 1998. The meaning of social entrepreneurship, www.fuqua.duke.edu.
  • Domański, R. i A. Marciniak. 2003. Sieciowe koncepcje gospodarki miast i regionów, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, tom CXII.
  • Dorado, S. 2006. Social Entrepreneurial venture: Different values so different process of creation, no? Journal of Developmental Entrepreneurship, vol. 11, nr 4, s. 319-343.
  • EAPN. 2006. Employment and Structural Funds Task Forces, seminar report for Social Economy as a Tool for Inclusion.
  • Foley, P. 1985. What makes a small business successful? Sheffield Centre for Environmental Research Occasional Paper, vol. 85, nr 41.
  • Frączkiewicz-Wronka, A. 2006. Koncepcja sieci w zarządzaniu systemem ochrony zdrowia w regionie -raport z badań. w: Kędzior Z., Musiał G i H. Brandenburg (red.) Ekonomia. Kierunki badań, s. 56-70. Katowice: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
  • Gartner, W B. 1985. A Conceptual Framework for describing the phenomenon of the new venture creation. Academy of Management Review, vol. 10, nr 4, s. 696-706.
  • Gioia, D. A., i J. B. Thomas. 1996. Identity, image, and issue interpretation: Sensemaking during strategic change in Academia. Administrative Science Quarterly, vol. 41, nr 3, s. 370-403.
  • http://www.mps.gov.pl/index.php?gid=339&news id=357
  • Kabaj, M. 2004. Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu w Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Kabaj, M. 1996. Efektywność makroekonomicznych programów przeciwdziałania bezrobociu. Element prozatrudnieniowej dualnej strategii rozwoju gospodarczego do 2000 roku. w: Bednarski M. (red) Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce. Narzędzia i instytucje, s. 303-344. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
  • Kamershen, D. R., McKenzie, R. B. i C. Nardinelli. 1991. Ekonomia. Gdańsk: Fundacja Gospodarcza NSZZ Solidarność.
  • Kao, R. 1993. Defining entrepreneurship, past and present. Creativity and Innovation Management, vol. 2, nr 1, s. 69-70.
  • Komunikat CBOS. Grudzień 2006. Polacy o swojej pracy.
  • Komunikat CBOS. Grudzień 2006. Znaczenie pracy w życiu Polaków.
  • Kraśnicka, T. 2005. O przedsiębiorczości w sektorze publicznym i społecznym. Górnośląskie studia przedsiębiorczości, s. 7-22, tom IV.
  • Kwiatkowska, B. i M. Chrzczonowicz. 2007. Jak założyć spółdzielnię socjalną, Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
  • Kwiatkowski, E. 2005. Bezrobocie: Podstawy teoretyczne, Warszawa: PWN.
  • Lasprogata, G. A. i M. N. Pollen. 2003. Contemplating „enterprise". The business and legal challenges of social entrepreneurship. American Business Law Journal, vol. 41, nr 1, s. 67-114.
  • Miles, M. B. i A M. Huberman. 2000. Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana.
  • Morawski, W Praca w globalizującym się świecie. Koncepcje i realia. w: Frieske K. (red.) Deregulacja polskiego rynku pracy, s. 242-259. Warszawa: IPSS.
  • Mosley, H. 2003. Decentralizacja polityki zatrudnienia i nowe formy zarządzania: podejmując wyzwanie odpowiedzialności, raport podstawowy na sesję Godzenie elastyczności z odpowiedzialnością, Warszawa 27-28 marca, Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, http://www.mg.gov.pl/.
  • OECD. 1994. Employment Outlook, Paris: OECD.
  • OECD. 2003. The Non-profit Sector in a Changi.ng Economy, Paris: OECD.
  • Rokita, J. 2005. Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Warszawa: PWE.
  • Raper, J. i G. Cheney. 2005. Leadership, learning and human resource management: The meanings of social entrepreneurship today. Corporate Governance, vol. 5, nr 3, s. 95-105.
  • Sharir, M. i M. Lerner. 2006. Gauging the success of social ventures initiated by individual social entrepreneurs. Journal of World Business„ vol. 41, nr 1, s. 6-20.
  • Steyart, C. i J. Katz. 2004. Reclaiming the space of entrepreneurship in society: geographical, discursive and social dimensions. Entrepreneurship & Regional Development, vol. 16, nr 3, s. 179-96.
  • Thomas, A. 2004. The Rise of Social Cooperatives in Italy. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, vol. 15, nr 3, s. 243-263.
  • Ustawa o spółdzielniach Socjalnych. 2006. Dz. U., nr 94, poz. 651.
  • Wickham, P. A. 2006. Strategic Entrepreneurship, London: Prentice Hall.
  • Yin, R. K. 2003. Case Study Research. Designs and Methods, Thousand Oaks: Sage Publications.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
34670999

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2007-volume-5-issue-3_17_-article-bwmeta1_element_ceon_element-7d40b05a-8e1e-3264-8778-d29b9aa123ff
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.