Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 5 | 3(17) | 19-38

Article title

Wykorzystanie metody kapitału ludzkiego i koncepcji preferencji w sektorze ochrony zdrowia

Content

Title variants

EN
Applying the Human Capital Method and the concept of preference in the health care sector

Languages of publication

Abstracts

EN
Economic theories, concepts and models have been applied to a growing scale in new branches of life, as well as various segments and sectors of the economy. The objective of the article has been to present the Human Capital Theory and the theory of consumer's behaviour, both present in the economy for decades, included in the canon of the economic thought, subject to numerous discussions and polemics among the economists, and to show the ways of applying these theories in selected analyses concerned with the health sector. Particular emphasis has been on the selected pharmacoeconomic analyses (pharmacoeconomics), in which the economic concepts, categories and formats have been widely applicable.
PL
Teorie i koncepcje ekonomiczne, modele ekonomiczne aktywnie wkraczają do nowych dziedzin życia, do różnych segmentów i sektorów gospodarki. Celem pracy jest przedstawienie teorii kapitału ludzkiego oraz teorii zachowania konsumenta, od dziesiątków lat obecnych w ekonomii, należących do kanonu historii myśli ekonomicznej, będących przedmiotem licznych dyskusji i polemik wśród ekonomistów oraz pokazanie sposobów wykorzystania tych teorii w wybranych analizach dotyczących sektora ochrony zdrowia. Szczególną uwagę poświęcono w pracy wybranym analizom farmakoekonomicznym (farmakoekonomice), w których koncepcje, kategorie i formuły ekonomiczne znajdują powszechne zastosowanie.

Keywords

Year

Volume

5

Issue

Pages

19-38

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

author
  • Wydział Farmaceutyczny, Akademia Medyczna w Warszawie
  • Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski

References

  • Bąk, A. 2004. Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • Becker, G. S. 1964. Human Capital. A theoretical Analysis with special Reference to Education, New York: National Bureau of Economics Research.
  • Bishai, D., Brice, R., Girod, I., Saleh, A. i J. Ehreth. 2007. Conjoint Analysis of French and German Parents' Willingness to Pay for Meningococcal Vaccine. Pharmacoeconomics, vol. 25, nr 2, s. 143-154.
  • Carlsson, P. i P. Martinsson. 2003. Design techniques for stated preferences methods in health economics. Health Economics, nr 9.
  • Carroll, D. i P. Green. 1995. Psychometric methods in marketing research: Part 1, conjoint analysis. Journal of Marketing Research, nr 32.
  • Czech, M. 2004. Analiza użyteczności kosztów, metody pomiaru preferencji. w: Czech M. (red.) Farmakoekonomika. Ekonomiczna ocena programów ochrony zdrowia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • Czech, M. 2004. Wstęp do oceny jakości życia. w: Czech M. (red.) Farmakoekonomika. Ekonomiczna ocena programów ochrony zdrowia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • Czech, M. i M. Więcław-Borzęcka. 2007. Zastosowanie analizy conjoint i innych metod pomiaru preferencji w ochronie zdrowia. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, w druku.
  • Dobija, M. 2000. Human Resource Casting and Accounting as a Determinant of Minimum Wage Theory. Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 553.
  • Drummond, M. F., O'Brien, B., Stoddart, G. L. i G. W. Torrance. 2003. Metody badań ekonomicznych programów ochrony zdrowia, Gdańsk: VIA MEDICA.
  • Green, P. E. i V. Srinivasan. 1990. Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice. Journal of Consumer Research, nr 5.
  • Green, P. E. i V. Srinivasan. 1990. Conjoint analysis in marketing research: new developments and directions. Journal of Marketing, nr 54, s. 3-19.
  • Grossman, M. 1997. On the concept of Health Capital and demand for Health. Journal of political Economy, nr 2.
  • Hair, J. i R. Anderson. 1992. Multivariate Data Analysis with Readings, New York: Macmillan.
  • Hartman, A. i H. Sattler. 2002. Commercial use of conjoint analysis in Germany, Austria and Switzerland. Research Papers on Marketing and Retailing, nr 6.
  • Hodoly, A. 1961. Wstęp do badań rynku, Warszawa: PWG.
  • Jarecki, W. 2003. Koncepcja kapitału ludzkiego. w: Kopycińska D. (red.) Kapitał ludzki w gospodarce. Szczecin: PTE.
  • Johannesson, M. i G. Karlsson. 1977. The friction cost method: a comment. Journal of Health Economics, nr 16, s. 249-255.
  • Kaczmarczyk, S. 1995. Badania marketingowe. Metody i techniki, Warszawa: PWE.
  • Kissimowa-Skarbek, K. 1998. Analizy ekonomiczne w opiece zdrowotnej. w: Paździoch S. i A Ryś (red.) Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia. Kraków: Vesalius.
  • Koopmanschap, M. A., Ruten, F. F. H., van Ineveld, B. M. i L. van Roijen. 1995. The friction cost method for measuring indirect costs of disease. Journal of Health Economics, nr 14, s. 171-189.
  • Kranc, R. H. 2007. Ocena opłacalności szczepień przeciwko grypie na przykładzie wybranych zakładów pracy, Warszawa: Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej, praca dyplomowa.
  • Lancaster, K. 1971. Consumer Demand: A New Approach, New York: Columbia University Press.
  • Lev, B. i A. Schwarz. 1971. On the use of the economic concept of human capital in financial statements. The Accounting Review, vol. 46, nr 1.
  • Luce, R. D. i J. W. Tukey. 1964. Simultaneous Conjoint Measurement: A new type of fundamental measurement. Journal of Mathematical Psychology, nr 1.
  • Łukaszewicz, G. Metody pomiaru kapitału ludzkiego, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Mazurek-Łopacińska, K. 1996. Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • Mynarski, S. 1996. Metody badań rynkowych i marketingowych w układzie hierarchicznym. w: Mynarski S (red.) Metody badań marketingowych. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomiczna w Krakowie.
  • Mynarski, S. 1996. Metody ilościowe. Marketing w Praktyce.
  • OECD. 1998. Human Capital Investment: An International Comparison, Centre for Educational Research and Innovation, Paris: OECD.
  • Orlewska, E. 1999. Podstawy Farmakoekonomiki, Warszawa: UNIMED.
  • Philips, K. 2002. Measuring preferences for health care intervention using conjoint analysis: an application to HIV testing. Health Service Research, vol. 31, nr 6.
  • Poj. 2003. Ciągle za mało specjalistów. Nowa Trybuna Opolska, 6 października.
  • Rudnicki, L. 2004. Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Ryan, M. i S. Farrar. 2000. Using conjoint analysis to elicit preferences for health care. British Medical Journal, nr 320.
  • Ryan, M., Scott, D. A. i C. Donaldson. 2004. Valuing health care using willingness to pay: a comparison of the payment card and dichotomous choice methods. Journal of Health Economics, nr 23, s. 273-58.
  • Schulz, T. W. 1961. lnvestment In Human Capital. American Economic Review, nr 1.
  • Schulz, T. W. 1976. Investment In Human Capital, New York: The Free Press.
  • Skrzypczak, z. 2004. Analizy ekonomiczne w ochronie zdrowia. w: Thryna J. i W. Szczęsny (red.) Finansowe uwarunkowania rozwoju organizacji gospodarczych. Warszawa: Difin.
  • Teece, O. J. 1998. Capturing value from Knowledge Assts. California Management Review, nr 40/3. s. 55-79.
  • Tyc, W 2005. Kapitał ludzki jako zasób czynników wytwórczych. w: Kopycińska J. (red.) Teoretyczne aspekty gospodarowania. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  • Walesiak, M. i A. Bąk. 1998. Realizacja badań marketingowych metodą conjoint analysis z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS for Windows, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • Wittink, D. i P. Cattin. 1989. Commercial use of conjoint analysis: an update. Journal of Marketing, nr 53, s. 91-96.
  • Wronowska, G. 2005. Koncepcja kapitału ludzkiego. w: Kopycińska D. (red.) Teoretyczne podstawy gospodarowania. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. Young, E W 1969. Polynomial conjoint analysis of similarities: definition for a special algorithm. Research Paper, nr 76.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
34670996

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2007-volume-5-issue-3_17_-article-bwmeta1_element_ceon_element-f91d8378-c51f-30b0-b55f-fcfa213300ae
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.