Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 5 | 4(18) | 43-61

Article title

Relacje pomiędzy zorientowaniem przedsiębiorstw na wiedzę a ich wynikami ekonomicznymi

Content

Title variants

EN
Relations between companies' orientation to knowledge and their business performance

Languages of publication

Abstracts

EN
Knowledge in an organization has become one of leading topics in the business literature. In spite of this, there still is a shortage of practical tools enabling to measure companies' engagement in knowledge-related processes. Also, very little empirical research addressing the consequences of knowledge processes has been made so far. A number of academicians suggest that knowledge-based companies successfully compete on the markets; yet there are only few empirical research data presenting business performance of such enterprises. Drawing on the literature on company's orientation, the authors of this paper built a model of knowledge-oriented company. A scale was developed to measure firm's knowledge orientation, as well as senior managers' attitudes towards knowledge (their knowledge orientation). The model assumes relations between managers' knowledge orientation and companies' knowledge orientation, as well as between these two constructs and the business performance of companies. Three hypotheses were offered and tested in Poland in a survey on sample of 852 medium enterprises. The questionnaire was addressed to managing directors. Generally, managers of enterprises proved to be strongly knowledge-oriented. However, it was not the case in all of the surveyed companies that the managers' strong knowledge orientation would stimulate strong knowledge orientation of their respective companies. The research results supported all three hypotheses on the relations between managers' knowledge orientation, company's knowledge orientation and business performance, offering arguments in favour of investing in knowledge.
PL
Tematyka wiedzy stała się jednym z najczęściej poruszanych problemów w piśmiennictwie z zakresu nauk o zarządzaniu. Mimo to ciągle brakuje praktycznych miar zaangażowania przedsiębiorstw w procesy związane z wiedzą, a także jego rezultatów. Wielu autorów sugeruje, że przedsiębiorstwa oparte na wiedzy pomyślnie konkurują na rynkach, tymczasem jedynie nieliczne źródła ujawniają wyniki osiągane przez takie przedsiębiorstwa. Opierając się na literaturze na temat orientacji przedsiębiorstw, autorki artykułu zaproponowały model przedsiębiorstwa zorientowanego na wiedzę. Opracowały skale mierzące zarówno orientację przedsiębiorstwa na wiedzę, jak i postawy menedżerów względem wiedzy (orientację menedżerów na wiedzę). Koncepcja zakłada występowanie związków między orientacją menedżerów na wiedzę i orientacją przedsiębiorstw na wiedzę, jak również między tymi dwiema kategoriami i ekonomicznymi wynikami przedsiębiorstw. Istnienie tych związków sugerują trzy hipotezy badawcze, które przetestowano w badaniu empirycznym na próbie 852 średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce. Kwestionariusz ankietowy skierowano do menedżerów przedsiębiorstw. Wyniki pokazały wysoki przeciętny poziom orientacji menedżerów na wiedzę, choć nie we wszystkich przedsiębiorstwach przekładał się on na wysoki poziom orientacji na wiedzę przedsiębiorstw, którymi zarządzali menedżerowie. Wszystkie trzy hipotezy sugerujące zachodzenie relacji pomiędzy orientacją menedżerów na wiedzę, orientacją przedsiębiorstw na wiedzę i ich wynikami ekonomicznymi zostały pozytywnie zweryfikowane, co dostarcza argumentów na rzecz celowości inwestowania w wiedzę.

Keywords

Year

Volume

5

Issue

Pages

43-61

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

author
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

References

  • Armstrong, M. 2001. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Baker, W.E. i J.M. Sinkula. 1999. The Synergistic Effect of Market Orientation and Learning Orientation on Organizational Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 27, nr 4.
  • Brzeziński, M. 2002. Przyszłość przywództwa kierowniczego. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 5.
  • Darroch, J. i R. McNaughton. 2003. Beyond market orientation. Knowledge management and the innovativeness of New Zealand firms. European Journal of Marketing, vol. 37, nr 3/4.
  • Darroch, J. i R. McNaughton. 2001. Developing a measure of knowledge management. w: Brontis N. (red.) World Congress on lntellectual Capital Readings. Boston: Buttetworth Heinemann.
  • Dąbrowski, J., Gierszewska, G. i I. Kołdakiewicz. 2005. Profile strategiczne a profile zarządzania wiedzą. w: Dąbrowski J. i G. Gierszewska (red.) Strategie przedsiębiorstw a zarządzanie wiedzą. Warszawa: WSPiZ.
  • Dubisz, S. (red.) 2004. Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
  • Gierszewska, G. 2004. Strategia zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach - wyniki badań. Współczesne Zarządzanie, nr 2.
  • Godziszewski, B. 2006. Istota i główne problemy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach. w: Stankiewicz M. J. (red.) Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: TNOiK.
  • Gołębiowski, T. 2001. Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Warszawa: Difin.
  • Han, J.K, Kim, N. i R.K. Srivastava. 1998. Market Orientation and Organizational Performance: Is Innovation a Missing Link? Journal of Marketing, vol. 62, nr 4.
  • Hurley, R.F. i G.T. M. Hult. 1998. Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. Journal of Marketing, vol. 62, nr 3.
  • Jacieczko, J. 2003. Pozyskiwanie informacji jako czynnik wpływający na efektywność przedsiębiorstwa. w: Nycz M. i M.L. Owoc (red.) Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Kohli, A.K. i B.J. Jaworski. 1990. Market Orientation: The Construct, Research Proposition, and Managerial Implications. Journal of Marketing, vol. 54, nr 2.
  • Koźmiński, A.K. 2004. Kultura menedżerska. w: Kieżun W. (red.) Krytyczna teoria organizacji. Warszawa: WSPiZ.
  • Lambin, J.J. i R. Chumpitaz. 2000. Being customer - driven is not enough. European Business, issue 2, Summer.
  • Lewis-Back, M.S. (red.) 1994. Facto, Analysis and Related Techniques, International hand-books of quantitative applications in the social sciences, London: Sage.
  • Morgan, R.E. 2004. Market -based organizational learning. Theoretical reflections and conceptual insights. Journal of Marketing Management, nr 20, nr 1-2.
  • Narver, J.C. i S.F. Slater. 1990. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, vol. 54, nr 4.
  • Santous, M. i J. Surmacz. 2001. The ABC's of knowledge management. CIO Magazine, nr 23.
  • Sinkula, J.M. 1994. Market Information Processing and Organizational Learning. Journal of Marketing, vol. 57, nr 1.
  • Skrzypek, E. 2000. Zarządzanie wiedzą i informacją jako podstawa zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem. w: Borowiecki R. (red.) Zarządzanie wiedzą a procesy restrukturyzacji i rozwoju przedsiębiorstw. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie, TNOiK Oddział w Krakowie.
  • Slater, S.F. i J.C. Narver. 1995. Market Orientation and the Learning Organization. Journal of Marketing, vol. 59, nr 3.
  • Szaban, J. 2000. Przemiany roli polskich dyrektorów w wyniku zmian ustrojowych. Od dyrektora do euromenedżera, Warszawa: WSPiZ.
  • Szaban, J. 2002. Miejsce i rola zarządzania wiedzą w teorii organizacji. Współczesne Zarządzanie, nr 1.
  • Zadeh, L.A. 1968. Fuzzy Sets. Information and Control, nr 8.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
43099810

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2007-volume-5-issue-4_18_-article-bwmeta1_element_ceon_element-0ed310d8-9b86-3223-8bb1-61376ab9c957
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.