Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 5 | 4(18) | 26-42

Article title

Kapitał intelektualny w procesie zarządzania wiedzą: relacje i czynniki

Content

Title variants

EN
Intellectual capital in knowledge-management process - relations - determinants

Languages of publication

Abstracts

EN
The paper analyzes relations between knowledge management and intellectual capital. Its aim is to present the role of intellectual capital in developing value in the organization and to analyze the determinants of the organization's business which have effect on the above. Intellectual capital as one of the organization's resources adds considerably to its value. Therefore special attention must be paid to the adopted management system and the personnel training process in order for the organization to rank high on the stock market. An important role in reaching high level of intellectual capital lies with such determinants as the leader and that leader's position in the organization, as well as culture in the organization; these determinants are considered significant by senior managers. The role of the system of economic incentives in developing intellectual capital is valued higher by the employees engaged directly in the performance of the organization's business and operational managers, than by senior management.
PL
Artykuł dotyczy analizy relacji, które zachodzą między zarządzaniem wiedzą a kapitałem intelektualnym. Cel to przedstawienie roli kapitału intelektualnego w tworzeniu wartości organizacji i analiza czynników działalności organizacji, które nań wpływają. Kapitał intelektualny jako jeden z zasobów organizacji tworzy w znaczący sposób jej wartość. Dlatego aby organizacja uzyskała na giełdzie wysoką pozycję, należy szczególną uwagę zwrócić na przyjęty system zarządzania oraz proces szkolenia personelu. Istotną rolę w uzyskaniu wysokiego poziomu kapitału intelektualnego odgrywają takie czynniki jak: lider i jego pozycja w organizacji oraz kultura organizacji, które wysoko ocenia wyższa kadra menedżerska. Rola systemu motywacji ekonomicznej w tworzeniu kapitału intelektualnego jest wyżej oceniana przez pracowników bezpośrednio wykonawczych i menedżerów operacyjnych niż przez menedżerów wyższego kierownictwa.

Keywords

Year

Volume

5

Issue

Pages

26-42

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

  • Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski, Polska

References

  • Bratnicki, M. i J. Strużyna (red.) 2001. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Katowice: AE.
  • Dobija, D. 2003. Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Warszawa: WSPiZ.
  • Drucker, P.F. 1995. Zarządzanie w czasach burzliwych. Nowe wyzwania - nowe horyzonty, Warszawa: Nowoczesność.
  • Dudycz, T. 2005. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Edvinsson, L. i M. Malone. 2001. Kapitał Intelektualny, Warszawa: PWN.
  • Fazlagić, A.J. 2001. Zarządzanie wiedzą w praktyce. Controlling i rachunkowość zarządcza, nr 3.
  • Graham, K. 2003. Balanced Scorecar. New Zealand Management, vol. 50, nr 2.
  • Grudzewski, W. i I. Hejduk. 2004. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Warszawa: Difin.
  • Hansen, M.T. i B. Von Oetinger. 2001. Knowledge Management's Next Generation. Harvard Business Reviev, vol. 44, nr 3.
  • Hedlund, G. 1994. A model of knowledge management and the N-Form Corporation. Strategic Management Journal, vol 15, s. 73-90.
  • Hunter, L. 2002. lntellectual Capital: Accumulation and Appropriation. Melbourne Institute Working Paper, nr 22/02, http://www.melbourneinstitute.com.
  • Jarugowa, A. i J. Fijałkowska. 2002. Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym: koncepcje i praktyka, Gdańsk: ODDK.
  • Jashapara, A. 2006. Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Warszawa: PWE.
  • Kaplan, R. i P. Norton. 2001. Strategiczna karta wyników: jak przełożyć strategię na działanie, Warszawa: PWN.
  • Kasiewicz, S., Rogowski, W. i M. Kicińska. 2006. Kapitał Intelektualny, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Kisielnicki, J. 2005. Szkoła zarządzania informacją i wiedzą jako nowy kierunek rozwoju nauk organizacji i zarządzania. Problemy Zarządzania, nr 1, s. 8.
  • Kisielnicki, J. 1998. Virtual Organizations as a Product of Information Society. Informatica, nr 22.
  • Kisielnicki, J. 2007. Zarządzanie, Warszawa: PWE.
  • Kisielnicki, J. 2002. Zarządzanie informacją, czyli rozważania nad tym czy powstaje nowa szkoła w naukach organizacji i zarządzania? Organizacja i Kierowanie, nr 4.
  • Koźmiński, A.K 2001. Jak stworzyć gospodarkę opartą na wiedzy? w: Strategia rozwoju Polski u progu XX wieku. Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus" PAN.
  • Malthora, Y. 2002. Knowledge Management, Knowledge organizations & Knowledge Workers, http://www.brint.com/interview/maeil.html.
  • Morawski, M. 2006. Zarządzanie wiedzą, Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • Murray, P. i A. Myers. 1999. The Facts abort Knowledge. Study of the Cranfield School of Management, http://www.info-strategy.com/knowsurl/, http://citeseer.nj.nec.com/context/.
  • Nanda, A. 2002. Andersen v. Andersen. HBS, nr 9-800-064.
  • Nonaka, I. i H. Takeuchi. 2000. Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa: Poltext.
  • Perechuda, K 2005. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWN.
  • Steward, T. 1997. lntellectual Capital: The New Wealth of Organisations, London: Nicholas Brealey.
  • Subieta, K. 2002. Projekt ICONS. System inteligentnego zarządzania treścią, materiały wewnętrzne IPI PAN.
  • Sutton, R.I. i J. Pleffer. 2002. Wiedza a działanie. Przeszkody w wykorzystywaniu zasobów wiedzy w organizacji, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Sveiby, K. 1997. The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge Based Asset, San Francisco: Berret Kohler.
  • Tiwana, A. 2001. The Essential Guide to Knowledge Management, E-Business and CRM Applications, Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Tiwana, A. 2002. Knowledge Management Toolkit, The: Practical Techniques for Building a Knowledge Management System, Person Education.
  • van den Berg, H. 2002. Models of Intellectual Capital Valuation: A Comparative Evaluation, Ontario: Queen's Centre for Knowledge-Based Enterprise, Queen's University School of Business, referat zaprezentowany na sympozjum Knowledge Summit Doctoral.
  • Wawrzyniak, B. (red) 2001. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa: Polska Fundacja Promocji Kadr i WSPiZ.
  • Von Krogh, G., Ichijo, K. i I. Nonaka. 2000. Enabling Knowledge Creation, Oxford: Oxford Press.
  • Zacher, L.W. 2003. Społeczeństwo wiedzy in statu nascendi. w: Kisielnicki J. (red) Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. Warszawa: WSHiP.
  • Zambon, S. 2002. Accounting, Intangibles and Intellectual Capital: an overview of the issues and some considerations, First Report (April), PRISM/RESCUE, WP4: Accounting, Audit, and Financial Analysis in the New Economy University of Ferrara.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
43099107

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2007-volume-5-issue-4_18_-article-bwmeta1_element_ceon_element-b0de54ff-909c-3e26-af4a-1eff09cb1aec
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.