Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 6 | 2(20) | 9-26

Article title

Przedsiębiorczość - jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące

Content

Title variants

EN
Entrepreneurship - understanding the concept, its types and determinants

Languages of publication

Abstracts

EN
The article is devoted to analysing the concept of entrepreneurship, its types and the factors shaping it. The author points out that the word "entrepreneurship" has become a designator of an important economic category in economics and management sciences, which makes the requirement to precisely define the content of this expression understandable. Unfortunately, entrepreneurship is defined and interpreted differently, which leads very often to misunderstandings in scientific discourse and even to terminological and conceptual chaos. In particular, the author considers it reasonable to understand entrepreneurship as a trait and attitude or action (with the addition of the adjective entrepreneurial). Starting from such an understanding of entrepreneurship, he presents the different aspects of entrepreneurship: individual entrepreneurship, collective entrepreneurship (of a company or other institution), and notes that tying the concept of entrepreneurship only to small companies is an unjustified narrowing of the concept, as the entrepreneurial spirit is also found in large companies. The article also characterises the different types of entrepreneurship and its determinants. The author concludes his article with the conclusion that entrepreneurship is a highly complex phenomenon, which makes it impossible to formulate a single theory of entrepreneurship. However, it is advisable to attempt to construct several theories of it, which will explain the phenomenon from different angles (human psychology, situations occurring in organisations, economic and social mechanisms in the state - and the EU - and explain the dependence of entrepreneurship on cultural conditions).
PL
Artykuł poświęcono analizie pojęcia przedsiębiorczości, jej typów i czynników ją kształtujących. Autor wskazuje, że słowo "przedsiębiorczość" stało się w ekonomii i w naukach o zarządzaniu desygnatem ważnej kategorii ekonomicznej, co czyni zrozumiałym wymóg precyzyjnego określenia treści tego wyrażenia. Niestety, przedsiębiorczość jest różnie definiowana i interpretowana, co prowadzi bardzo często do nieporozumień w dyskursie naukowym, a nawet do chaosu terminologicznego i pojęciowego. Autor za racjonalne uważa w szczególności rozumienie przedsiębiorczości jako cechy i postawy lub działania (z dodaniem przymiotnika przedsiębiorcze). Wychodząc od takiego rozumienia przedsiębiorczości prezentuje różne aspekty przedsiębiorczości: przedsiębiorczość indywidualną, przedsiębiorczość zbiorową (przedsiębiorstwa lub innej instytucji), a także zauważa, że wiązanie pojęcia przedsiębiorczości tylko z małymi firmami jest nieuzasadnionym zawężeniem pojęcia, gdyż duch przedsiębiorczości występuje także w dużych przedsiębiorstwach. W artykule scharakteryzowano również różne typy przedsiębiorczości i jej uwarunkowania. Autor kończy swój artykuł konkluzją, że przedsiębiorczość jest zjawiskiem o dużej złożoności, co sprawia, że nie jest możliwe sformułowanie jednej teorii przedsiębiorczości. Celowe jest jednak podjęcie prób zbudowaniem kilku jej teorii, które będą objaśniały zjawisko od różnych stron (psychologii człowieka, sytuacji występujących w organizacjach, mechanizmów gospodarczych i społecznych w państwie - i w UE - oraz wyjaśniających zależność przedsiębiorczości od uwarunkowań kulturowych).

Keywords

Year

Volume

6

Issue

Pages

9-26

Physical description

Dates

published
2008

Contributors

  • Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska

References

  • Albach, H. 2002. Das Unternehmerische in der Theorie der Unternehmung. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, nr 1.
  • Berger, B. 1994. Wprowadzenie. w: Berger B. (red.) Kultura przedsiębiorczości. Warszawa: Oficyna Literatów „Rój".
  • Bitzer, H. 1991. Interpreneurship -Unternehmerische Untemehmung, Stuttgart: Schaffer Verlag.
  • Bławat, R 2003. Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
  • Bratnicki, M. 2002. Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Katowice: Wydawnictwo AE.
  • Czajka, D. 1999. Przedsiębiorstwo w kryzysie. Upadłość lub układ, Warszawa: Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich.
  • Czajka, D. 2000. Przestępstwa menedżerskie, Warszawa: Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich.
  • Drucker, P.F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE.
  • Drucker, P.F. 2002. Myśli przewodnie Druckera, Warszawa: Mat Biznes.
  • Fry, F.L. 1992. Entrepreneurship. A Planning Approach, New York: West Publishing Co.
  • Gościński, J.W 1989. Cykl życia organizacji, Warszawa: PWE.
  • Gruszecki, T. 1994. Przedsiębiorca w teorii ekonomii, Warszawa: Cedor.
  • Grzybowski, W (red.) 1999. Podstawy teorii przedsiębiorczości i zarządzania przedsiębiorstwem, Zamość: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.
  • Haber, L.H. 1995. Wzory przedsiębiorczości w świadomości przyszłych menedżerów. Studia Socjologiczne, nr 1-2.
  • Hatch, M.J. 2002. Teoria organizacji, Warszawa: PWN.
  • Hisrich, R.D. (red.) 1986. Entrepreneurship, Intrapreneurship und Venture Capital, Massachusets-Toronto: Lexington Books.
  • Hisrich, R.D. i M.P. Peters. 1989. Enterpreneurship. Starting, Developing and Managing a New Enterprise, Boston: Irving.
  • Hofstede, G. 2000. Kultury i organizacje, Warszawa: PWE.
  • Hryniewicz, J. T. 1996. Przedsiębiorczość i innowacyjność w świetle badań empirycznych. Przegląd Organizacji, nr 5. Janasz, W. (red.) 2004. Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji, Warszawa: Difin.
  • Kent, C.A. 1991. Rola przedsiębiorcy w gospodarce. w: Kamerschen D. R., McKenzie R.B. i C. Nardinelli (red.) Ekonomia. Gdańsk: F\1ndacjn Gospodarcza NSZZ Solidarność.
  • Kraśnicka, T. 2002. Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Katowice: Wydawnictwo AE.
  • Kwiatkowski, S. 2000. Przedsiębiorczość intelektualna, Warszawa: PWN.
  • Kwiatkowski, S. 2001. Przedsiębiorczość intelektualna a trwały rozwój gospodarczy europejskich krajów postsocjalistycznych. w: Kołodko G. W. (red.) Nowa gospodarka i jej implikacje dla długotrwałego wzrostu w krajach postsocjalistycznych. Warszawa: WSPiZ.
  • Kwiatkowski, S. i L. Wasilewski. 1998. Rola innowacji w rozwoju polskiej gospodarczości. Master of Business Administration, nr 4/34.
  • Kwiatkowski, S. i M.B. Kamiński (red.) 2006. Intellectual Enterpreneurshjp - Wiedza, Przedsiębiorczość, Bogactwo, Warszawa: WSPiZ.
  • Lipiński, E. 1981. Problemy -pytania -wątpliwości. Z warsztatu ekonomisty, Warszawa: PWN.
  • Machaczka, J. 1994. Zarządzanie przedsiębiorcze. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 444.
  • Machaczka, J. i K. Machaczka. 1999. Organizacja przedsiębiorstwa -optymalna konfiguracja rozwojowa. w: Hopej M. i L. Martan (red.) Przedsiębiorstwo. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
  • Macieja, J. 1990. Przedsiębiorczość w systemie ekonomicznym. Studia Ekonomiczne, nr 24.
  • Maćko, A. i T. Tyszka. 2002. Uwarunkowania przedsiębiorczości. Transformacje, nr 1-4.
  • Merchesnnay, M. 1994. Zarządzanie strategiczne. Geneza i rozwój, Warszawa: Poltex.
  • Mintzberg, H. 1978. The Structuring of Organisation, New Jersey: New Englewood (za Gościński, J. 1989. Cykl życia organizacji, Warszawa: PWE).
  • Noga, A. 2001. Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w polskiej gospodarce. w; Kotowicz-Jawor J. (red.) Przedsiębiorczość i konkurencyjność. Warszawa: Bellona.
  • Obuchowski, K 1974. Osobowość społeczna a efektywność działań, Bydgoszcz: TNOiK.
  • Piasecki, B. 1998. Ekonomika i zarządzanie małą firmą, Warszawa: PWN.
  • Reykowski, J. 1986. Przełamać bariery. Polityka, nr 25.
  • Robbins, S.P. i D.A. DeCenzo. 2002. Podstawy zarządzania, Warszawa: PWE.
  • Safin, K. 2003. Zarządzanie małą firmą, Wrocław: Wydawnictwo AE.
  • Safin, K 2004. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości -próba systematyzacji. w: Jaremczuk K. (red.) Uwarunkowania przedsiębiorczości. Tarnobrzeg: PWSZ.
  • Schumpeter, J.A. 1960. Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa: PWN.
  • Schumpeter, J.A. 1995. Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Warszawa: PWN.
  • Skorupka, S., Auderska, H. i Z. Łempicka (red.) 1968. Mały Słownik Języka Polskiego, Warszawa: PWN.
  • Smilor, R. 2001. DaringVisionaries. How enterpreneurs build companies, inspire allegaiaance and create wealth, Holbrook: Adams Media Corporation.
  • Sobczyk, G. 1995. Funkcjonowanie małych firm w warunkach zmian systemowych, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Sudoł, S. 2006. Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: PWE.
  • Zych A: 2004. Nieuczciwa konkurencja jako element nieetycznego zachowania przedsiębiorstwo w życiu gospodarczym. w: Jaremczuk K. (red.) Uwarunkowania przedsiębiorczości. Tarnobrzeg: PWSZ.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
43190718

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2008-volume-6-issue-2_20_-article-bwmeta1_element_ceon_element-24e59d81-b52a-3988-b11a-5a5d18a80af2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.