Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 6 | 2(20) | 27-38

Article title

Przedsiębiorczość a czynniki społeczno-kulturowe

Content

Title variants

EN
Entrepreneurship vs. socio-cultural factors

Languages of publication

Abstracts

EN
The concept of entrepreneurship is ambiguous. However, there is no doubt that it is a socio-cultural concept. Although looking at it from a slightly different angle, it should be borne in mind that entrepreneurship is conditioned by a number of economic, social or cultural factors. The studies cited in the article show that socio-cultural factors influence entrepreneurship to an important extent. Understanding these interrelationships makes it possible to make recommendations to governments aimed at stimulating entrepreneurship.
PL
Pojęcie przedsiębiorczości jest wieloznaczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to pojęcie o charakterze społeczno-kulturowym. Choć rozpatrując to nieco z innej strony, należy mieć na uwadze, że przedsiębiorczość uwarunkowana jest szeregiem czynników ekonomicznych, społecznych czy kulturowych. Cytowane w artykule badania pokazują, że czynniki społeczno-kulturowe w istotnym zakresie wpływają na przedsiębiorczość. Zrozumienie tych zależności pozwala na formułowanie zmierzających do pobudzania przedsiębiorczości zaleceń dla rządzących.

Keywords

Year

Volume

6

Issue

Pages

27-38

Physical description

Dates

published
2008

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

References

  • Beksiak, J. (red.) 2003. Polska gospodarka w XX wieku. Eseje historyczno-ekonomiczne, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
  • Berger, B. (red.) 1994. Kultura przedsiębiorczości, Warszawa: Oficyna Literatów „Rój". Bławat, F. 1994. Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
  • Cierniak-Szóstak, E. 2007. Kulturowe determinanty rozwoju gospodarczego. Wybrane zagadnienia. w: Lis S. (red.) Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
  • Dollinger, J.M. 1999. Entrepreneurship Strategies and Resources, New Yersey: Prentice Hall, Upper Sadlle River.
  • Drucker, P.F. 2004. Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: Studio Emka.
  • European Commission. 2003. Green Paper, Entrepreneurship in Europe, Brussels: European Commission.
  • Grilo, I. i R. Thurik. 2006. Entrepreneurship in the old and New Europe. SCALES-paper, N200516.
  • Jaremczuk, K 2003. Wstęp. w: Jaremczuk K. (red.) Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości - szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: PWSZ.
  • Jasiecki, K 2004. Społeczna odpowiedzialność biznesu w ocenach Polaków. w: Kolarska-Bobińska L. (red.) Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Kotala, A. 2004. Psychospołeczne aspekty i determinanty rozwoju przedsiębiorczości wiejskich środowisk lokalnych. w: Urban S. (red.) Przedsiębiorczość i marketing szansą rozwoju obszarów wiejskich. Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • Łuczka, T. 2007. Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. w: Łuczka T. (red.) Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o współczesnej przedsiębiorczości. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • Piecuch, T. 2007. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w województwie podkarpackim. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 2.
  • Reykowski, J. 1993. Zmiany systemowe a mentalność polskiego społeczeństwa. w: Reykowski J. (red.) Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
  • Safin, K 2002. Zarządzanie małą firmą, Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • Salimath, M.S. 2006. Social Institutions and Culture as Drivers of Cross-National Entrepreneurial Activity: Application and Extensions of Institutional Anomie Theory of Entrepreneurship, dysertacja przedłożona w celu uzyskania stopnia doktora filozofii, Washington: Washington State University.
  • Sułkowski, Ł. 2001. Kapitał społeczny a sukces w zarządzaniu przedsiębiorstwem na przykładzie Polski. w: Listwan T i S. Witkowski (red.) Sukces w zarządzaniu. Problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne. Wrocław: Wydawnictwo AR we Wrocławiu.
  • Sztompka, P. 2003. Diagnoza stanu systemu ustrojowego po 14 latach transformacji, referat wygłoszony na konferencji Diagnoza stanu państwa i społeczeństwa polskiego po 14 latach transformacji, Warszawa 30 październik, za: Cierniak-Szóstak, E. 2007. Kulturowe determinanty rozwoju gospodarczego. Wybrane zagadnienia. w: Lis S. (red.) Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
  • Sztompka, P. 2004. Dekalog obywatela. Gazeta Wyborcza, nr 8.
  • Targalski, J. (red.) 2002. Przedsiębiorczość i rozwój firmy, Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
  • Thurik, R., Wennekers, S. i L.M. Uhlaner. 2002. Entrepreneurship and economic performance: a rnacro perspective. EIM Small Business Research and Consultancy, listopad.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
43191414

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2008-volume-6-issue-2_20_-article-bwmeta1_element_ceon_element-71dfcd94-82f5-344c-8a7b-59c01608a132
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.