Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 6 | 2(20) | 71-87

Article title

Współpraca konkurentów w grupie polskich małych i średnich przedsiębiorstw

Content

Title variants

EN
Cooperation between competitors in the group of Polish SMEs

Languages of publication

Abstracts

EN
The last two decades have been characterised by the development of cooperation between competitors. Co-operation often turns out to be a better mechanism for the development of companies in the global market than competition. These processes can be considered a symptom of the transition of the market economy to a new phase, so-called alliance capitalism. In this context, the question arises whether this trend also applies to Polish enterprises and whether they take advantage of the new opportunities. The presented literature and empirical research indicate that Polish competitors, mainly from the SME group, have little cooperation and a low propensity to cooperate. The article analyses the complex causes of this phenomenon and shows that the role of individual factors is different in each company and at each time. These causes occur in different functions as stimulators and inhibitors and filters of cooperation decisions.
PL
Ostatnie dwie dekady charakteryzuje rozwój kooperacji pomiędzy konkurentami. Współpraca często okazuje się być lepszym mechanizmem rozwoju przedsiębiorstw na rynku globalnym niż konkurencja. Procesy te mogą być uznane za symptom przejścia gospodarki rynkowej do nowej fazy, tzw. kapitalizmu aliansowego. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy trend ten dotyczy też polskich przedsiębiorstw i czy korzystają one z nowych możliwości. Zaprezentowana literatura i badania empiryczne wskazują na niewielką współpracę i niską skłonność do współpracy polskich konkurentów, głównie z grupy MSP. W artykule dokonano analizy złożonych przyczyn tego zjawiska i wskazano, że rola poszczególnych czynników jest odmienna w każdej firmie i w każdym czasie. Przyczyny te występują w różnych funkcjach jako stymulatory i hamulce oraz filtry decyzji o współpracy.

Keywords

Year

Volume

6

Issue

Pages

71-87

Physical description

Dates

published
2008

Contributors

  • Katedra Biznesu Międzynarodowego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

References

  • Brandenburger, A.M. i B.J. Nalebuff. 1997. Co-opetition: a revolutionary mindset that combines competition and cooperation: the game theory strategy that's changing the game of business, London: Harper Collins Business.
  • Chien, T. i T. Peng. 2005. Competition and cooperation intensity in a Network -a case study in Taiwan simulator industry. Journal of American Academy of Business, vol. 7, nr 2.
  • Dunning, J.H. 1995. Reappraising of the Eclectic Paradigm in the Age of Alliance Capitalism. Journal of International Business Studies, vol. 26, nr 3.
  • Dunning, J.H. 1999. Governments and the Macro-organization of Economic Activity: A Historical and Spatial Perspective. w: Dunning J. H. (red.) Governments, Globalization and International Business. Oxford: Oxford University Press.
  • Janiuk, I. 2004. Strategiczne dostosowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Warszawa: Diffin.
  • Koźmiński, A.K 2004. Czy polscy menedżerowie są przygotowani do konkurencji na rynkach Unii Europejskiej. Master of Business Administration, nr 1.
  • Mazur, J., Rószkiewicz, M. i M. Strzyżewska. 2008. Wpływ orientacji przedsiębiorstw no, wiedzę na ich - wyniki ekonomiczne, Warszawa: SGH.
  • Micklethwait, J. i A. Wooldridge. 2000. Szamani zarządzania, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ska.
  • Obłój, K 2003. Strategia i dominująca logika firmy. w: Obłój K. (red.) Dominująca logika firmy. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ. Perechuda, K i A. Stosik. 2003.
  • Zarządzanie w małej firmie. w: Nycz M. i M.L. Owoc (red.) Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą. Wrocław: Wydawnictwo AE.
  • Rychard, A 2007. Nie musimy gonić Szwecji. Dziennik, 10.05.2007, www.dziennik.pl.
  • Strzyżewska, M. 2006. The influence of the competitive environment on the situation of Polish enterprises. w: Klecha K. i T. Michałowski (red.) The Influence of the Globalization Processes on Central and Eastern European Region. Sopot: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Sulejewicz, A. 1997. Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, Warszawa: Wydawnictwo SGH.
  • Szultka, S. 2004. Wnioski i rekomendacje. w: Szultka S. (red.) Klastry - innowacyjne wyzwanie dla Polski. Gdańsk: lbnGR.
  • Szymański, W. 2002. Wyznaczniki przygotowania polskich przedsiębiorstw do wyzwań konkurencyjnych. w: Szymański W. (red.) Przedsiębiorstwo wobec globalizacji i integracji. Warszawa: Wydawnictwo SGH.
  • Zimniewicz, K. 2002. Mit uniwersalnej recepty na zarządzanie. Współczesne Zarządzanie, nr 1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
43345827

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2008-volume-6-issue-2_20_-article-bwmeta1_element_ceon_element-9eb1f576-1e33-3e31-9d4c-5ad70473491f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.