EN
The last two decades have been characterised by the development of cooperation between competitors. Co-operation often turns out to be a better mechanism for the development of companies in the global market than competition. These processes can be considered a symptom of the transition of the market economy to a new phase, so-called alliance capitalism. In this context, the question arises whether this trend also applies to Polish enterprises and whether they take advantage of the new opportunities. The presented literature and empirical research indicate that Polish competitors, mainly from the SME group, have little cooperation and a low propensity to cooperate. The article analyses the complex causes of this phenomenon and shows that the role of individual factors is different in each company and at each time. These causes occur in different functions as stimulators and inhibitors and filters of cooperation decisions.
PL
Ostatnie dwie dekady charakteryzuje rozwój kooperacji pomiędzy konkurentami. Współpraca często okazuje się być lepszym mechanizmem rozwoju przedsiębiorstw na rynku globalnym niż konkurencja. Procesy te mogą być uznane za symptom przejścia gospodarki rynkowej do nowej fazy, tzw. kapitalizmu aliansowego. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy trend ten dotyczy też polskich przedsiębiorstw i czy korzystają one z nowych możliwości. Zaprezentowana literatura i badania empiryczne wskazują na niewielką współpracę i niską skłonność do współpracy polskich konkurentów, głównie z grupy MSP. W artykule dokonano analizy złożonych przyczyn tego zjawiska i wskazano, że rola poszczególnych czynników jest odmienna w każdej firmie i w każdym czasie. Przyczyny te występują w różnych funkcjach jako stymulatory i hamulce oraz filtry decyzji o współpracy.