EN
The study is devoted to the considerations related to the implementation of operational budgeting. An analysis of the factors that should be considered by an entity preparing to draw up budgets was made on the example of a multi-departmental entity dealing with production activities. The author presented theoretical considerations on the benefits of using estimates and, on the example of the analysed entity, practical implications resulting, inter alia, from the need to reorganise the information system, prepare the entire staff and build a controlling system. The article presents the solutions used in the implementation of budgeting, the problems encountered by the entity's management and ways of solving them.
PL
Opracowanie poświęcone jest uwarunkowaniom związanym z wdrożeniem budżetowania operacyjnego. Analiza czynników, które powinny być rozważone przez podmiot przygotowujący się do sporządzania budżetów, dokonana została na przykładzie podmiotu wielozakładowego zajmującego się działalnością produkcyjną. Autorka zaprezentowała teoretyczne rozważania na temat korzyści wynikających z wykorzystywania preliminarzy oraz - na przykładzie analizowanego podmiotu - praktyczne implikacje wynikające m. in. z konieczności reorganizacji systemu informacyjnego, przygotowania całej załogi i budowy systemu controllingowego. W artykule przedstawiono rozwiązania wykorzystane przy wdrażaniu budżetowania, problemy, z jakimi spotkało się kierownictwo jednostki, oraz sposoby ich rozwiązywania.