Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 8 | 2(28) | 71-89

Article title

Empiryczne wymiary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw - perspektywa instytucjonalna

Content

Title variants

EN
The empirical dimensions of CSR - an institutional perspective

Languages of publication

Abstracts

EN
The main object of the considerations presented in the article is comparative research on corporate social responsibility based on claims derived from institutional theories. The authors present the opportunities for analysis that adopting this theoretical perspective brings. They begin with a review of studies that use this theory, and then present their own research, the subject of which is the institutional and social determinants of corporate social responsibility in Poland. The research is accompanied by the assumption that social responsibility is defined locally, depending on the institutional-social context. The subject of interest, therefore, is the process by which the company's responsibilities towards society are determined, and the reconstruction of definitions of responsibility used by actors in social life. The empirical investigation is conducted according to a case study strategy, using qualitative research methods. On the example of research conducted by one of the authors, comparing the functioning of an enterprise belonging to the same concern in Finland and Poland, the nature of the data obtained and the advantages of applying a qualitative approach to studying the phenomenon of corporate social responsibility are illustrated.
PL
Głównym obiektem rozważań zaprezentowanych w artykule są badania porównawcze nad społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw oparte na twierdzeniach pochodzących z teorii instytucjonalnych. Autorki prezentują możliwości analiz, które niesie ze sobą przyjęcie tej perspektywy teoretycznej. Rozpoczynają od przeglądu badań korzystających z tej teorii, a następnie prezentują własne badania, których przedmiotem są instytucjonalne i społeczne uwarunkowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w Polsce. Badaniom towarzyszy założenie, że społeczna odpowiedzialność jest definiowana lokalnie, w zależności od kontekstu instytucjonalno-społecznego. Przedmiotem zainteresowania jest więc proces, w którym ustalane są obowiązki firmy względem społeczeństwa oraz zrekonstruowanie definicji odpowiedzialności używanych przez aktorów życia społecznego. Postępowanie empiryczne prowadzone jest według strategii case study, z użyciem jakościowych metod badawczych. Na przykładzie prowadzonych przez jedną z autorek badań, porównujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa należącego do tego samego koncernu w Finlandii i w Polsce, ilustruje się charakter uzyskanych danych oraz zalety zastosowania podejścia jakościowego do badania zjawiska społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

Keywords

Year

Volume

8

Issue

Pages

71-89

Physical description

Dates

published
2010

Contributors

  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

References

  • Aguilera, R. i C. Williams. 2008. Corporate Social Responsibility in a Comparative Perspective, w: Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J. i D. Siegel (red.) The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press.
  • Aman, A., Jr. 2001. Privatization and the democracy problem in globalization: Making markets more accountable through administrative law. Fordham Urban Law Journal, nr 28, s. 1477-1506.
  • Blumer, H. 1954, What is wrong with social theory. American Sociological Review, nr 19, s. 3-10.
  • Brown, T.J. і P.A. Dacin. 1997. The company and the product: Corporate associations and consumer product responses. Journal of Marketing, nr 61, s. 68-84.
  • Campbell, J.L. 2007. Why Would Corporations Behave in Socially Responsible Ways? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility. Academy of Management Review, nr 3 (32), s. 946-967.
  • Czakon, W. 2006. Łabędzie Poppera - case studies w badaniach nauk o zarządzaniu. Przegląd Organizacji, nr 9, s. 9-13.
  • Diamond, S.F. 2003. The "race to the bottom" returns: China's challenge to the international labor movement. U С Davis Journal of International Law and Policy, nr 10, s. 39-74.
  • DiMaggio, P i W. Powell. 2006. Nowe spojrzenie na ,żelazną klatkę": instytucjonalny izomorfizm i racjonalność zbiorowa w polach organizacyjnych, w: Jasińska-Kania, A. i in. (red.) Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Scholar.
  • Doh, J.P. i T.R. Guay. 2006. Corporate social responsibility, public policy, and NGO activism in Europe and the United States: An institutional-stakeholder perspective. Journal of Management Studies, s. 47-73.
  • Eisenhardt, K.M. 1989. Building Theory from Case Study Research. Academy of Management Review, nr 4 (14), s. 532-550.
  • Fukukawa, K. i J. Moon. 2004. A Japanese model of corporate social responsibility? A study of website reporting. Journal of Corporate Citizenship, nr 16, s. 45-60.
  • Hammerslay, M і P. Atkinson. 2000. Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i Ska.
  • Konecki, K. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lewicka-Strzałecka, A. 2006. Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Warszawa: IFiS PAN.
  • Maignan, I. 2001. Consumers' perception of corporate social responsibilities: A cross-cultural comparison. Journal of Business Ethics, nr 30, s. 57-72.
  • Maison, D. 2001. Zogniskowany wywiad grupowy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Margolis, J.D. i J.P. Walsch. 2003. Misery loves companies: Rethinking social initiatives by business. Administrative Science Quarterly, nr 48, s. 268-305.
  • Matten, D. i J. Moon. 2004. "Implicit" and "explicit" CSR: A conceptual framework for understanding CSR in Europe, w: Habisch, A., Jonker, J., Wegner M. i R. Schmidpeter (red.) CSR across Europe, s. 335-356. Berlin: Springer-Verlag.
  • Meek, G., Roberts, C. i S. Gray. 1995. Factors influencing voluntary annual report disclosures by U.S., U.K. and continental European multinational corporations. Journal of International Business Studies, nr 26, s. 555-573.
  • Morawski, W. 1999. Zmiana instytucjonalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • North, D.C. 1994. Economic Performance Through Time. The American Economic Review, June.
  • Silvermann, D. 2007. Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Spławski, M. i A. Zybertowicz. 2005. Dialog społeczny jako ciało obce w tkance polskiego życia społecznego. Analiza wstępna, w: Zalewski, D. (red.) Dialog społeczny na poziomie regionalnym. Ocena szans rozwoju, Warszawa: IPiSS.
  • Staniszkis, J. 1994. Dylematy okresu przejściowego. Przypadek Polski, w: Morawski, W. (red.) Zmierzch socjalizmu państwowego. Szkice z socjologii ekonomicznej, Warszawa: PWN.
  • The Economist. 2008. Special Report. Corporate Social Responsibility, January.
  • Vitell, S.J. i J.G. Paolillo, 2004. A cross-cultural study of the antecedents of the perceived role of ethics and social responsibility. Business Ethics, nr 2-3 (13), s. 185-199.
  • Yin, R. 2003. Case Study Research. Design and Methods, Thousand Oaks: Sage Publications.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
50086024

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2010-volume-8-issue-2_28_-article-f00b4fda-add2-3fd3-b42a-f2bc860d4a0c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.