Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1/2021 (91) | 65-76

Article title

Artificial Intelligence and Human Talent in Decision Making in the Sphere of Marketing in an Enterprise

Content

Title variants

PL
Sztuczna inteligencja i ludzki talent w podejmowaniu decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie

Languages of publication

Abstracts

PL
Cel: analiza treści publikacji z zakresu procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie wskazuje, że jednym z zadań współczesnego zarządzania jest identyfikowanie efektywnych, bazujących na synergii zasobów ludzkich i technologicznych, rozwiązań stanowiących wsparcie w procesach decyzyjnych. Dotyczy to także marketingu, który podlega wirtualizacji odnoszonej zarówno do jego koncepcji, jak i instrumentów oraz działań marketingowych. Celem artykułu jest ukazanie roli sztucznej inteligencji i ludzkiego talentu w procesach podejmowania decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie. Metodologia: krytyczny przegląd literatury; bazujące na kwerendzie literatury postępowanie badawcze ukierunkowane zostało na sformułowanie odpowiedzi na następujące pytania: – jakie czynniki warunkują skuteczne wdrażanie sztucznej inteligencji jako technologii stanowiącej wsparcie w procesach decyzyjnych w obszarze marketingu w przedsiębiorstwie; – jakie wyróżnia się modele zastosowania sztucznej inteligencji w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie? Wyniki: wykorzystanie możliwości stwarzanych przez sztuczną inteligencję we wspieraniu decyzji marketingowych przynosi wiele korzyści, lecz wymaga przełamywania barier mentalnych i kulturowych. Należy podkreślić, że bazowanie na sztucznej inteligencji w procesach decyzyjnych nie oznacza eliminacji ludzi, w szczególności utalentowanych, ponieważ to pracownik może zrewidować kryteria decyzyjne, czy też stwierdzić, że zdezaktualizował się algorytm, w oparciu o który podejmowane były decyzje w przedsiębiorstwie. Ograniczenia/implikacje badawcze: empiryczna weryfikacja zaproponowanego modelu pozwoliłaby na identyfikację roli, którą odgrywają utalentowani pracownicy oraz algorytmy w procesach decyzyjnych w dobie rozwoju innowacyjnych rozwiązań informatycznych wraz z określeniem hierarchii czynników stymulujących te procesy. Oryginalność/wartość: efektem prowadzonych w artykule rozważań jest propozycja modelu czynników i typów rozwiązań pozwalających na efektywne łączenie zasobów ludzkich określanych jako talent i sztucznej inteligencji w podejmowaniu decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie. JEL: M1, M2, M3 Acknowledgements This research received no funds. Suggested Citation: Sobocińska, M. (2021). Artificial Intelligence and Human Talent in Decision Making in the Sphere of Marketing in an Enterprise. Problemy Zarządzania (Management Issues), 19(1), 66–76.
EN
Design/methodology/approach: Critical literature review; the research procedure that is based on the review of the literature is focused on formulating the answers to the following questions: – What factors determine the effective implementation of artificial intelligence as a technology supporting decision-making processes in the sphere of marketing in enterprises? – What are the identified models of application of artificial intelligence and human talent in making decisions in enterprises? Findings: The use of the opportunities offered by artificial intelligence in supporting marketing decisions brings many benefits, but it also requires overcoming mental and cultural barriers. It should be emphasized that relying on artificial intelligence in decision-making processes does not mean eliminating people, especially the talented ones, because it is the employee who can revise the decision-making criteria or state that the algorithm on the basis of which decisions are made in the company is outdated. Research limitations/implications: Empirical verification of the proposed model would allow for identifying the role performed by talented employees and algorithms in decision-making processes in the era of development of innovative IT solutions along with determination of the hierarchy of factors stimulating these processes. Originality/value: Proposing a model of determinants and types of solutions that allow for effectively combining human resources described as talent and artificial intelligence in making decisions in the field of marketing in enterprises is the result of the considerations provided in the paper. JEL: M1, M2, M3 null Acknowledgements This research received no funds. Suggested Citation: Sobocińska, M. (2021). Artificial Intelligence and Human Talent in Decision Making in the Sphere of Marketing in an Enterprise. Problemy Zarządzania (Management Issues), 19(1), 66–76.

Year

Issue

Pages

65-76

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1925924

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1644-9584-year-2021-issue-1_2021__91_-article-bwmeta1_element_ceon_element-180aaa11-42b6-37a6-906e-301c83c321fa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.