Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 45 (2) | 17-40

Article title

O ciągłości świata w grach wideo

Authors

Content

Title variants

EN
Continuity of the video games’ worlds

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest odpowiedź na pytania o istotę i ciągłość światów przedstawionych w grach wideo. Wykorzystano w nim metody interpretacji opracowane przez Romana Ingardena w jego badaniach nad formalną ontologią świata i przedmiotów. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej zostały przedstawione zastosowane w interpretacji gier podstawowe kategorie analityczne, takie jak świat oraz istota. Następnie omówione są warunki tożsamości przedmiotów oraz świata, rozpatrzone z perspektywy trzech aspektów: „sobości”, „jedności” i „tożsamości”. Ostania część artykułu jest poświęcona analizie wybranych przykładów typów gier wideo pod kątem ciągłości zawartych w nich światów przedstawionych.
EN
The aim of this article is to answer the questions about the essence and continuity of the video games’ worlds. In order to achieve that Roman Ingarden’s formal ontological tools are used. The article consists of four main parts. First two clarify the basic concepts used in the article such as a world and an essence. Next, the conditions of world continuity deduced from three aspects of identity, namely ‘selfness’, ‘wholeness’ and ‘identity’, are discussed. The last part applies these conditions to chosen instances of video game types.

Year

Issue

Pages

17-40

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2118951

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1689-4286-year-2019-issue-45__2_-article-oai_dspace_uni_lodz_pl_11089_32531
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.