Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(22) | 5-13

Article title

Rozumienie wyrażeń abstrakcyjnych przez dzieci niedosłyszące

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of this article is to present the problems and phenomena present among the deaf and hearing-impaired people, and to study the trend estimation of this issue. The study was based on questionnaires given to the children of primary and middle schools, with the questionnaires including abstract expressions divided into thematic sections. The results present lack of comprehension of the abstract expressions by the hearing-impaired children, especially those expressions which are used the least in the everyday language. The older the students, the more language experience but at the same time the less confidence in their own abilities they have. While working with the hearing-impaired children, it is important to remember about paying attention to the issue of abstract expressions such as metaphors, idiomatic expressions, even the prepositional phrases or the names of categories and professions. It would definitely make it easier for them to understand written texts and simplify broadly defined functioning in our society.

Year

Issue

Pages

5-13

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Białas M. (2007). Głusi- Język- Metafora. Piotrków Trybunalskich: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.
  • Bouvet D. (1996). Mowa dziecka, wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Braun J. (2012). Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek. Kraków: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Buryn U., Hulboj T. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
  • Dąbrówka A. (1998). Geller E., Turczyn R., Słownik synonimów. Warszawa: Wyd. Świat Książki.
  • Prillwitz S (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: WSiP.
  • Red. Głuch W. (2003). Słownik frazeologiczny w układzie tematycznym i alfabetycznym. Wrocław: Wyd. Europa

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2151231

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1730-0266-year-2018-issue-1_22_-article-3ecc332d-0c63-348a-93a9-94b7b403ab11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.