Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 36 | 1 | 29-43

Article title

MythBusters, or Why “the Only Difference Between Screwing Around and Science Is Writing It down"

Authors

Content

Title variants

PL
Pogromcy mitów, czyli dlaczego „zapisywanie rezultatów [nie] jest jedyną różnicą pomiędzy zabawą a nauką”

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia analizę popularno-naukowego programu MythBusters wskazującą na różne sposoby wykorzystania w nim nauki. Na podstawie przeprowadzonej analizy, po pierwsze, twierdzę, że popkultura początku XXI wieku generuje produkty, w których wykorzystanie nauki na różnorakie sposoby urasta do roli standardu. Po drugie, sugeruję, że takie zastosowanie nauki przekłada się na jej upraszczanie na korzyść promocji rozrywki, nawet w programach, które są lub przynajmniej zdają się być wycelowane w przekazywanie wiedzy.
EN
This article focuses on the popular-science programme MythBusters to illustrate the various ways in which it employs science. On the basis of my analysis of these, I, first, argue that the popculture of the early twenty-first century generates products in which multiple uses of scientific activity are a standard. Second, it is also substantiated that this multiplication of the uses of science translates into it being forfeited in favour of entertainment even in broadcasts that are, or at least seem, targeted at it.

Journal

Year

Volume

36

Issue

1

Pages

29-43

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • University of Silesia in Katowice

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1828291

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1731-3317-year-2021-volume-36-issue-1-article-bwmeta1_element_ceon_element-52356111-c662-36e9-9ff4-0248f3eee686
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.